הגיל השלישי, סיעוד

מה ההבדל בין רולטור להליכון למבוגרים

רולטור והליכון למבוגרים- מה ההבדל ביניהם וכיצד תבחרו אותו בתבונה

בשנים האחרונות ניתן להבחין בעליה מתמדת של אביזרי עזר להליכה. אביזרים אלה מיועדים בעיקר לאנשים מבוגרים בני הגיל השלישי וכן למוגבלי ניידות, בין אם בשל מחלה, פציעה או בין אם בשל קשיים פיזיולוגיים שיכולים לנבוע גם בשל גיל מבוגר וירידה בתפקוד המוטורי. במאמר זה נענה לכם על השאלה מהו הליכון ומהו רולטור? מהם ההבדלים ביניהם? וכיצד תוכלו לבחור את האביזר המתאים ביותר לצרכיכם או לצרכי יקיריכם הזקוקים לו.


הבדלים ברמה התפקודית

כאשר מסתכלים על הרמה התפקודית מבחינה מוטורית, ניתן לזהות כי רולטור הנו כלי יעיל ושמיש בעיקר לאלה הזקוקים לשיקום ושיפור התפקוד. מנגד, הליכון הנו אביזר עזר המיועד בעיקר לאנשים בעלי תפקוד נמוך יותר, ומשמש בעיקר ככלי לשיפור התנועה והמוביליות בעיקר בבית, על מנת לשמור על איכות חיים גבוהה, ולשמר את עצמאות המשתמש בו.

התנועה ברולטור היא הרבה יותר מהירה ודינאמית. לכן, יש לו גם בלמי יד, המאפשרים שליטה מלאה ובלימה של הכלי, במידה ונמצאים בירידה, על מנת להאט את קצב ההליכה של המשתמש בו ומניעת נפילות. הוא יכול להגיע עם שלושה גלגלים או ארבעה- תלוי בחברה  ובדגם, והוא קל ונוח לתנועה בבית ומחוצה לו, ואינו כבד במיוחד.

התנועה עם הליכון היא איטית יותר. ברוב המקרים בחלקו הקדמי יהיו 2 גלגלים קטנים המאפשרים את הדחיפה והתנועה קדימה או אחורה, ובחלקו האחורי יהיו גומיות גומי או כדורי טניס מנוקבים, המאפשרים גרירה חלקה ונוחה על גבי רצפות, ומניעת החלקה של המשתמש בכלי.

 

הליכון

הליכון למבוגרים הנו אביזר עזר להליכה יחסית איטית. הוא בנוי בצורה כללית של שני מסעדים בצורת ח המחוברים ביניהם בחלקו הקדמי של הכלי. בדרך כלל חלקו הקדמי כולל 2 גלגלים המאפשרים את ההתניידות והתנועה קדימה. בחלקו האחורי תהיה בקצה כל רגל גומי או כדור טניס מפונצ'ר שמחובר לרגל של הכלי, על מנת לאפשר תנועת גלישה של הכלי על גבי המרצפות בצורה חלקה, איטית ונוחה. לרוב הכלי משמש בעיקר בהתניידות בתוך הבית, ומהווה למעשה אביזר עזר המסייע למוגבלי ניידות ותנועה- ובעיקר לאוכלוסיית הגיל השלישי, לנוע בצורה עצמאית בביתם, מבלי להיות תלויים בעזרת הזולת.

הכלי כולל בחלקו העליות ידיות אחיזה המאפשרות הישענות עליו ושימוש בהן גם לאחיזה ודחיפה לצורך התנועה בבית (ולעיתים גם מחוצה לו). זהו אחד האביזרים הנפוצים בקרב קשישים ובני הגיל השלישי, ומצוי בהרבה מאוד בתים ובמוסדות סיעודיים ושיקומיים.

יתרונות הכלי:

  •       קל לנשיאה
  •       לעיתים גם מתקפל
  •       נוחות מרבית במיוחד לתנועה בתוך הבית
  •       תנועה איטית ובטוחה
  •       אינו מצריך מאמץ רב לתפעול
  •       פשוט ובטוח

סוגי הליכונים למבוגרים

ישנם בעיקרון שני סוגי הליכונים:

  1. הליכון רגיל מתקפל\ שאינו מתקפל
  2. הליכון צד

הליכון רגיל משמש להתניידות ותנועה קדימה. הליכון צד, מסייע בתנועה הצידה והוא קצת יותר שיקומי, ואולי קצת פחות פרקטי מבחינת השימוש שלו. לכן, לפני שחושבים לרכוש הליכון מתקפל, חשוב להבין את הצרכים של המשתמש בו, ולקבל החלטה מושכלת המתבססת על צרכים אלו.

רולטורים

ישנם כמה סוגים של רולטורים כאשר ההבדל המהותי ביניהם הוא בעיקר סוג האחיזה או ההישענות. יש רולטור אמות שבו המשתמש נשען עם אמות הידיים על גבי הרולטור וכך מתאפשרת התנועה בעזרתו. הסוג שני והרגיל, הוא רולטור עם ידיות אחיזה המשמש כמעיין עגלה עם בלמים ועם עוד כמה פונקציות נחמדות עליהן נדבר מיד.

פונקציונליות

כפי שציינו ישנם שני סוגים של רולטורים- רולטור רגיל ורולטור אמות. עם זאת, מחירו של רולטור יכול להיקבע גם על סמך מספר נתונים נוספים וחשובים הכוללים:

  •       החומר ממנו עשוי הרולטור- ככל שקל יהיה יותר יקר
  •       כמה גלגלים יש לכלי- יש כלים עם שלושה גלגלים ואחרים עם ארבעה גלגלים
  •       מתקפל או לא מתקפל- לרוב הגירסה המתקפלת תהיה מורכבת יותר ולכן יהיה יקר יותר.
  •       אחסון- ברולטורים המתקדמים ניתן לראות תא אחסון בחלקו התחתון של הכלי, וכן תיק אחסון התלוי על ידיותיו של הכלי.
  •       מושב מנוחה- ברולטורים המתקדמים קיים גם מושב ישיבה ומנוחה- במיוחד לקשישים ובני הגיל השלישי המתקשים בהליכה מרובה. כך שבאמצע הליכה מאומצת וממושכת, הם יכולים לעצור לרגע ולנוח.
  •       בלמים- כל הרולטורים הם כלים יחסית מהירים ולכן מחייבים שני בלמי יד שמגיעים בצורה מובנית על גבי כל כלי כסטנדרט.

מהם ההבדלים בין רולטור להליכון למבוגרים

משקל

הליכון מתקפל שוקל כ2 קילוגרמים לדגמים מאלומיניום. לעומתו רולטור קל משקל שוקל כ 5 קילוגרמים ומעלה. המשקל של הכלי יכול להיות מאוד משמעותי בבחירה, אם מתייחסים למשקל ואם יש צורך להעמיס לרכב או לכל כלי תחבורה המיועד לשינוע של הכלי.

יכולת נשיאה

יכולת הנשיאה של הליכון למבוגרים נע עד 100 קילוגרמים. רולטור לעומתו יכול לשאת אדם החל מ 80 קילוגרמים לדגמים הקטנים ועד ל 165 קילוגרמים בדגמים הבינוניים והגדולים.

מהירות

התנועה עם הליכון למבוגרים היא איטית ומתאימה לקשישים בני הגיל השלישי ובעיקר למוגבלי ניידות המתקשים בהליכה ומתאימה לאנשים הזקוקים לכלי להליכות קצרות (בעיקר בתוך הבית). להבדיל ממנו, רולטור הוא הרבה יותר מהיר, גמיש, וזקוק לתפעול ובלימה בירידות ולכן מתאים יותר לאנשים בשיקום או כאלה שהליכתם טובה וסבירה ברמת התפקוד.

אחסון וציוד נלווה

בהליכון למבוגרים ההליכון עומד בפני עצמו בלבד. לרולטור יש 2 תאי אחסון בדרך כלל. האחד תיק נשיאה היושב על הכידון, וסלסלה להנחת ציוד בחלקו התחתון של הכלי.

יכולת קיפול והעמסה

ברוב המקרים הליכון למבוגרים הוא גם מתקפל וגם קל משקל, כך שנוח לנייד אותו ממקום למקום. למרות זאת הוא קצת אולי פחות מתאים לתנועה מחוץ לבית, אך מתאים לשימוש בקניונים ומקומות מקורים ומסודרים.

רולטור יכול להיות מתקפל או שלא. אם מתקפל- אין בעיה, וניתן להעמיס אותו בכל רכב. אם לא מתקפל או כבד- יהיה קשה יותר להעמיס על הרכב ונידרש להרים אותו ולקוות שיהיה מספיק מקום ברכב.

בחירת הכלי הנכון

רמת תפקוד- אנשים עצמאיים בעלי יכולת הליכה ממושכת הזקוקים מידי פעם לסעד ומשענת ימצאו כי רולטור הוא הכלי הטוב ביותר עבורם. אנשים המתקשים בהליכה ממושכת או הליכות קצרות- ייתכן והליכון מתקפל יתאים להם יותר

משקל נשיאה– לכל כלי יש את רמת המשקל שהוא יכול לשאת. חשוב לבחון את המאפיינים של כל כלי ולהתאים אותו בהתאם למשקל והעומס שהכלי אמור לתמוך ולשאת.

יציבות– שני הכלים טובים ויציבים. עם זאת רולטור בשל היותו כלי הנוסע על גלגלים, מצריך שליטה גם בבלמי היד, בעוד שהליכון למבוגרים מתקפל, הנו איטי ויציב ובכך אינו מהווה בעיה ברמת היציבות בהליכה. יש לבחון היטב פרמטר זה לפני ביצוע רכישה.

כוונון– שני הכלים ברוב המקרים מתכווננים וניתן להתאימם לגובהו של המשתמש. עם זאת, חשוב לבחון במאפיינים של כל כלי עזר שכזה האם באמת יש לו את האפשרות להתכוונן בטרם הרכישה.

שימושיות– לאילו מטרות מיועד הכלי. האם לתוך הבית? האם נדרשים תמרונים מדויקים או הליכה באזורים נוחים למעבר. רולטור מתמרן בקלות, אך לעיתים בשל מבנהו, יכול להקשות בתנועה בעוד שהליכון מאפשר זו בהסטה וסיבוב על הצד.  האם נדרשת תנועה גם מחוץ לבית או רק בתוך הבית? רולטורים נהדרים בתנועה בכל מקום, במהירות ויעילות, בעוד שהליכון מתקפל איטי ואולי פחות נוח להליכה על כביש או מדרכה לדוגמה.

עלות– הגדירו את התקציב שלכם וקבלו החלטה מושכלת של כלל הפרמטרים שהוזכרו. זיכרו, לכל  כלי יש את היתרונות שלו והחסרונות שלו, אך החשוב מכול הוא התאמת הכלי גם לכיסכם. וודאו כי הכלי עומד בתקציבכם ומתאים לכלל הפרמטרים כך שיהיה בעלות תועלת מקסימלית.

בהצלחה 😊

הרולטורים המובילים והמומלצים באתר נגיש

רולטור טרויה 5G

רולטור 4 גלגלים קל משקל מתקפל דגם טרויה מידה S - נגיש

ניטרו דרייב Drive האמריקאי

רולטור קל משקל מתקפל פעמיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *