הגיל השלישי, סיעוד

כיצד להתמודד עם בריחת שתן בגיל השלישי

בריחת שתן בגיל השלישי וכיצד להתגבר עליה

בריחת שתן היא תופעה מוכרת הרווחת בעיקר בקרב קשישים בני הגיל השלישי אבל לא רק הם. אם נתבונן לרגע בנתונים סטטיסטיים נגלה כי דליפת שתן נפוצה פי 3 בקרב נשים בהשוואה לגברים. ככל שאדם מתבגר ומזדקן, נוטל תרופות ושרירי רצפת האגן הופכים רפויים יותר, כך גדל הסיכוי לבריחת שתן.

אם כך, האם יש מה לעשות? מה עושים עם דליפת שתן בקרב בני הגיל השלישי- הקשישים והמבוגרים? האם יש פתרונות לבעיה? החלטנו לבדוק עבורכם ולהעניק לכם תשובות ופתרונות.

מהם הגורמים לבעיה

בעולמנו קיימים הרבה מאוד סיבות לבעיה, והן מתגברות כאשר אנחנו מתבוננים בקשישים ובני הגיל השלישי. להלן הגורמים המרכזיים:

גיל

את הזמן אי אפשר לעצור. הזיקנה לצערנו, משפיעה גם היא על התפקוד הפיזי והגופני של כל אחד ואחת- על אחת כמה וכמה כאשר מדובר באנשים מבוגרים וקשישים. ככל שמתבגרים השרירים של אזור רצפת האגן נוטים להיחלש ולהיות יותר רפויים, התפקוד של מערכת השתן נחלש, ולעיתים גם השליטה על הסוגרים- מכל מיני סיבות. אי אפשר לעצור את הזמן, אבל בהחלט מומלץ לשמור על הבריאות ועל תזונה בריאה- שגם עליה נרחיב בהמשך בנושא זה.

מחלות

כידוע, מחלות פוגעות בתפקודי המערכות בגוף ויש להן השפעה משמעותית על תפקודי האיברים הקשורים למערכת השתן החל ממערכת הדם, הכבד והכליות. הדם מוביל מינרלים כגון מלחים אשר סופחים נוזלים ויכולים לגרום לדליפת שתן. הכבד מסנן רעלנים וחומרים לא רצויים, מנטרל אותם, ומעביר אותם לפינוי במערכת השתן. הכליות מווסתות ומסננות את הנוזלים בגוף, ומפרישות חומרי פסולת ושתן בהתאם לצורך. כאשר מופר האיזון הדק הזה באמצעות מחלה- כל המערכות מתפקדות בצורה לקויה. מחלה ויציאה מאיזון יכולים להשפיע בין היתר לרעה גם על מערכת השתן ולדליפה.

דלקות בדרכי השתן

דלקות בדרכי השתן פוגעות בתפקודה התקין של מערכת השתן ופינוי השתן מהגוף בצורה תקינה. באנשים מבוגרים דלקות אלה יכולות להשפיע בצורה משמעותית ולגרום לא רק לדליפה קלה, כי אם לבריחת שתן רצינית והרטבה של כל הבגדים. לכן יש לתת על כך את הדעת ואם מתעורר החשד לתסמינים של כאב במתן שתן או חוסר יכולת להטיל שתן- לגשת ולהיוועץ עם רופא המשפחה ובהמשך אולי עם נפרולוג.

תרופות

לעיתים גם לתרופות שנוטלים אנשים מבוגרים יש השפעות ותופעות לוואי שמומלץ לעיין בעלון לצרכן ובמידת הצורך להתייעץ עם רופא המשפחה. ייתכנו גם תגובות בין תרופתיות של מבוגרים הנוטלים כמה תרופות בו זמנית, המשפיעות על המצב הבריאותי וגורמות לעיתים לדליפת שתן. תמיד מומלץ לבדוק ולא להתעלם מכך.

מזון ושתיה

ישנם סוגים שונים של מאכלים ומשקאות שפשוט גורמים להגברה של שתן, ועלולים להשפיע לרעה בנושא זה. נזכיר כמה מהם עכשיו ונרחיב בהמשך כיצד להימנע. מומלץ שלא להפריז בשתיית מים, משקאות מוגזים במיוחד עתירי קופאין, אלכוהול, מיצים של פירות הדר, ואוכל חריף.

כיצד ניתן להימנע מבריחה של שתן אצל מבוגרים

הפן המניעתי מתמקד בעיקר בשתייה ובמזון שהאדם מכניס לגופו. חשוב שאלה לא יעוררו או חלילה יגבירו את הפרשת השתן.

מאכלים

מאכלים

 

אוכל חריף- אוכל חריף ידוע כטריגר המעורר מתן שתן. לכן, מומלץ להימנע מאכילה של מאכלים חריפים.

קפאין– קפאין הוא חומר משתן. המשמעות היא שצריכה שלו מגבירה מתן שתן. לכן מומלץ להימנע מצריכת שוקולד, וקקאו.

מזון חומצי– פירות הדר ועגבניות הם מזונות חומציים שמומלץ בנושא זה להימנע מצריכה שלהם.

מלון ואבטיח– פירות אלה מכילים כמות גדולה מאוד של נוזלים. כאמור העמסת נוזלים על הגוף, מעוררת מתן שתן ולכן רצוי להימנע מאכילתם.

מזון מלוח– מזון מלוח, מעובד עתיר נתרן גורם לנו לתחושת צמא. בעקבותיה תגבר צריכת הנוזלים והמים מה שמוביל להטלת שתן ועלול לגרום לבריחתו.

מזונות ירוקים– צריכה מוגברת של עלים ירוקים עם דגש על שמיר כוסברה ופטרוזיליה- בין אם כמזון או כשייק, עלולים לגרום לבריחה. הסיבה לכך נובעת מהעובדה שהם מכילים כמות גדולה של אשלגן. כאשר ריכוז האשלגן בתאים גדל הוא גורם לנתרן (המלח) לצאת ובכך גם גורם לספיחת נוזלים והצורך בפינויים. עדיף לא להפריז ולהימנע עד כמה שניתן.

משקאות

ממתיקים מלאכותיים- אלה ידועים כחומרים משתנים ועל כן מומלץ להימנע מצריכתם.

מיצי הדרים ואלכוהול– מיצי הדרים ואלכוהול ידועים כחומרים משתנים ולכן מומלץ להימנע משתייתם.

משקאות המכילים קפאין- שתיית קולה, תה (שגם הוא מכיל קפאין) ומשקאות אנרגיה הם עתירי קפאין. הקפאין כאמור הנו חומר משתן ועל כן מומלץ להימנע ככל האפשר מצריכתם ושתייתם של משקאות אלה.

הגבלת שתיה- על מנת להקטין את הסיכון לבריחת השתן, ניתן להשתמש במשטר מים שמשמעו הגבלת כמות הנוזלים הנכנסים לגוף בין ליטר וחצי ל2 ליטרים של מים ביום. משטר מים יכול להיות יעיל ואפקטיבי, אך עם זאת אולי לא השיטה הכי טובה למניעה- במיוחד לא בקרב קשישים.

טיפולים

טיפולים רגשיים נפשיים

טיפול רגשי אצל פסיכולוג

מעבר לכל מה שהוזכר, בריחת שתן יכולה לנבוע ממגוון גורמים- חלקם נפשיים ופסיכולוגיים, חלקם בשל הפרעות מטאבוליות או מחלות, חלקן בשל מצב פיזי או פיזיולוגי נתון (לדוגמא רפיון שרירי רצפת האגן) . לעיתים בריחה יכולה לנבוע מטריגר כגון פחד, טראומה או הפרעה רגשית. בסיטואציה כזו מומלץ לנסות ולשלוח את האדם לטיפול רגשי, התנהגותי או לטיפול נפשי (פסיכולוגי).

טיפול תרופתי

לעיתים בשל מחלה- יהיה צורך לגשת לרופא לבחון טיפול תרופתי, על מנת לסייע במצב. ישנן תרופות שיכולות לסייע גם במצבים של דליפת שתן- ושווה לבחון ולשקול טיפול תרופתי.

פיזיותרפיה

במידה והרופא המטפל מזהה כי הבריחה נובעת כתוצאה מהיחלשותם של שרירי רצפת האגן- הוא יכול לשלוח (לרוב את המטופלת) לטיפולי פיזיותרפיה שיכולים לחזק ולשפר את מצבה.

עזרים לטיפול פסיבי

כיום ישנם עזרים שיכולים לסייע לכל אחד ואחת הסובלים מדליפת שתן בצורה פסיבית.  אנחנו כמובן מתייחסים למוצרי ספיגה, אותם ניתן לרכוש בחנויות ייעודיות וגם כאן באתר שלנו. בין המוצרים הסופגים תמצאו חיתולים למבוגרים, תחתונים סופגים, פדים למבוגרים וסדיניות חד פעמיות או סדין רב פעמי על מנת שחלילה לא יעבור השתן למזרן עליו ישנים.

נסכם כי ישנן דרכים רבות להתמודדות עם בריחת השתן בקרב מבוגרים בני הגיל השלישי. חשוב לנסות מניעה או במקביל לבחון מצב רפואי, ולנסות לשפר את חייהם בצורה הטובה ביותר- כך שירגישו כמה שיותר עצמאיים ומשוחררים.

 

אהבתם את המאמר? נשמח אם תשתפו אותו

המוצרים המובילים והמומלצים לטיפול בבריחת שתן אצל מבוגרים

 

בקבוק שתן

סדיניות חד פעמיות

סדיניות חד פעמיות מבית שיקמה

סדין רב פעמי

סדין רב פעמי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *