אוטיזם

איך ליצור סביבה בטוחה לילד על הספקטרום האוטיסטי?

ההתמודדות עם אוטיזם היא אתגר לא פשוט עבור הורים, ילדים, בני משפחה וקרובים. מהן הדרכים לטפח, להעצים ולשמור על ביטחונו של ילד על הספקטרום האוטיסטי?  

 

יצירת סביבה ביתית בטוחה ונגישה, המתחשבת בצרכים המיוחדים ומאפשרת מרחב בטוח היא אחד הצרכים המשמעותיים ביותר עבור משפחתו של ילד על הספקטרום האוטיסטי.

במחקרים נמצא כי שיעורי התמותה בקרב הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי גבוהים כמעט פי 2 לעומת אוכלוסייה רגילה. הנגשה פיזית וקוגניטיבית של הבית והתאמתו לצרכים המיוחדים של כלל בני המשפחה יכולות להפחית את הסיכון לתאונות בבית. הנה כמה דרכים שבהן אפשר ליצור סביבה מוגנת יותר:  

 

זהו סכנות וטפלו בהן

מומלץ לאבטח רהיטים כבדים ומכשירי חשמל שעלולים ליפול על הילד בשעת משחק. כמו כן, כדאי לאחסן מוצרי ניקוי וחומרים רעילים אחרים בארון נעול, לנעול את המקרר ולשמור את המפתח במקום שאינו נגיש לילד. לא פחות חשוב להבטיח שדלתות הבית יהיו נעולות בכל עת או להתקין מערכות התראה שתמנע מהילד לצאת ללא השגחה.

 

גרו את החושים של הילד

סביבה שמכילה גירויים חיוביים מסייעת בהתפתחות הילד, מספקת לו מקום בטוח לפעול בו ומקטינה את כמות ועוצמת הטריגרים השליליים שעלולים להשפיע עליו.

 

ארגנו את חדר השינה

הפרעות שינה הן בעיה נפוצה בקרב ילדים ומבוגרים על הספקטרום האוטיסטי. מומלץ להשתמש בווילונות כהים או בתריסים שיחשיכו לחלוטין את החדר, לצבוע את הקירות בצבעים כהים ולהשתמש במכונה של רעש לבן לנטרול רעשים חיצוניים. כמו כן, כדאי להוציא מהחדר את הטלוויזיה ולהגביל את השימוש במסכים ובמשחקים אלקטרוניים בשעות הערב. זאת מכיוון שהאור הכחול הנפלט מהמסכים פוגע בהפרשת ההורמון השינה, מלטונין.

 

ארגנו את המטבח ואת פינת האוכל

ילדים רבים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי מתקשים לאכול ולכן חשוב שהזמן והמקום בו הילד ושאר בני המשפחה אוכלים יהיה נקי מגירויים, כמו טלוויזיה למשל. בזמן הארוחה, מומלץ לנהל שיחה קלילה שלא מצריכה מהילד לחשוב יותר מדי ובסופה לתכנן פעילות משפחתית מהנה בחלל אחר בבית, כדי לתגמל את הילד על שאכל כמו שצריך.

 

זקוקים לסיוע נוסף ומקצועי בהתאמת הבית לצרכי ילדיכם? לנו, בחברת נגיש ניסיון רב בהתאמה קוגניטיבית ופיזית של בית באמצעות אביזרי בטיחות, חיבור מערכות התרעה, סנוזלן, ציוד סנסורי אחר ושיפוץ בתים.