הגיל השלישי

מה הקשר בין הפרעת שינה ונפילות בגיל השלישי?

מה הקשר בין הפרעת שינה ונפילות בגיל השלישי

מהן הסיבות להפרעות שינה בגיל השלישי וכיצד הפרעות שינה מסכנות את הבריאות

מה ניתן לעשות כדי למנוע נפילות הנגרמות בעטיין של הפרעות שינה?

 

עייפות היא אחת הבעיות המרכזיות באורח החיים שלנו כמעט בכל גיל. אולם כשמדובר בבני ובבנות הגיל השלישי, חוסר בשינה יכול להיות יותר מסתם בעיה: חוסר שינה ועייפות עלולים לפגוע בבריאות, לעתים אפילו לסכן אותנו.

ככל שאנחנו מתבגרים חלים שינויים בדפוסי השינה לנו, ואיתם עולה השכיחות של הפרעות שינה. אחת העיקריות שבהן נקראת אינסומניה כרונית, ממנה סובלים כ-50% מבני ומבנות הגיל השלישי.

ישנן סיבות וגורמים רבים לשינויים בדפוסי השינה, בהם מחלות רקע האופייניות בגילאים מבוגרים, שימוש בתרופות שונות, תסמונות כאב שונות, וכן סיבות רגשיות ונפשיות, כגון חרדה, דיכאון ומחשבות טורדניות. מאידך, הפרעות שינה עלולות לדרדר את הבריאות, כאמור עד כדי סיכון חיים. על פי מחקרים רפואיים, חוסר שינה קשור להתפתחות סוכרת, יתר לחץ דם השמנה, דיכאון מחלות לב וכלי דם ועוד.

כידוע, חוסר שינה ועייפות הם בין הסיבות המוכרות והמוכחות לתאונות דרכים ולתאונות עבודה. סכנה נוספת הכרוכה בחוסר שינה ובהפרעת שינה היא סכנת נפילות. מעבר לכך שחוסר שינה לכשעצמו עלול לגרום לחוסר יציבות ולבלבול, מבוגרים רבים בגיל השלישי נעזרים בתרופות שינה והרגעה, בגלל הפרעות שינה.

נפילות היא אחת מתופעות הלוואי המוכרות והידועות של תרופות הרגעה ושל תרופות שינה. תרופות אלה עלולות לגרום סחרחורת, ערפול, בלבול, טשטוש, ואפילו ללחץ דם נמוך כשעוברים ממצב של שכיבה לישיבה, או ממצב של ישיבה לעמידה.

 

מה הקשר בין נפילות לשבר בצוואר הירך? 

נפילות הן אירוע שכיח בקרב מבוגרים: כשליש מהמבוגרים מעל גיל 65 וכמחצית מהמבוגרים בני 80 ויותר עלולים ליפול ולשבור את צוואר הירך. על פי הנתונים, נפילות הן גורם החמישי למוות בקרב קשישים. כ-5% מהנפילות אצל קשישים יגרמו לשברים, ורק כ-40% מהקשישים ששוברים את צוואר הירך חוזרים לתפקד כפי שתפקדו לפני הנפילה.

נפילות בכלל, ושבר בצוואר הירך בפרט גורמים לכאב, לסבל, לצורך באשפוז ובניתוח, לפגיעה  בתפקוד, בניידות ובעצמאות. כמו כן, שבר בצוואר הירך עלול גם לגרום הידרדרות במצב הגופני, הנפשי והקוגניטיבי, לנכות ולעתים אף למוות, בגלל סיבוכים שונים שיכולים להתעורר בעקבות השבר.

 

איך ניתן למנוע נפילות במהלך הלילה?

במקרים רבים, נפילות מתרחשות בשעות הלילה, למשל כשקמים מן המיטה כדי לגשת לשירותים או למטבח. ניתן לנסות להפחית את הסיכון ולמנוע נפילות באמצעים פשוטים ויעילים:

  • כדאי לבקש מרופא.ת המשפחה לבדוק את התרופות שמקבלים ולחליף במידת הצורך לתרופות שיש להן פחות תופעות לוואי
  • מומלץ לסקור את הבית, ובפרט את החדר השינה, כדי לאתר חפצים, כגון שטיחון שאיננו מחוזק לרצפה, כבל חשמל הפרוש על הרצפה וכדומה, שיכולים להוות מכשול, ובפרט בשעות הלילה או בתאורה נמוכה.

 

אנחנו, בחברת נגיש, מנוסים בהכנת סקרי נגישות, בתכנון ובייעוץ כיצד להנגיש את הבית לבני הגיל השלישי, ולבעלי מוגבלויות. מתוך מטרה לאתר סכנות, למנוע ככל הניתן מכשול ונפילות ולהציג את הפתרונות הרבים הקיימים לכך