הגיל השלישי

שיטה ישראלית חדשנית למניעת נפילות בגיל השלישי

מניעת נפילות בגיל מבוגר

מניעת נפילות בגיל השלישי

נפילות בבית, בעיקר בקרב מבוגרים, בני 65 ומעלה, הן סיכוי משמעותי שניתן למנוע. מחקר ישראלי מציע פתרון מהפכני להפחתת הסיכון לנפילות באמצעות גירוי חשמלי.

על פי ממצאי משרד הבריאות, שליש מבני 65 ומעלה עלולים ליפול, לרוב בביתם. חלק ניכר מנפילות אילו מסתיים בשברים, שמחלימים בקצב איטי וגורמים לחוסר יציבות. חוסר יציבות זה עלול להוות סיכון לנפילות ולשברים, וחוזר חלילה.

כ-1,000 קשישים נופלים מדי יום בישראל, ובכל 20 דקות נפטר ישראלי מבוגר כתוצאת לוואי של הנפילה. עיקר הנזק מתבטא בצורת שברים קשים לריפוי, בדרך כלל באגן הירכיים ובצוואר הירך. המצב כה חמור עד כדי כך שהמדינה הקימה תוכנית לאומית למניעת נפילות שמוקדשת לטיפול בבעיה הקשה.

עיקרי התכנית למניעת נפילות הם:

  • פעילות גופנית לחיזוק השרירים ושיווי המשקל
  • הנגשת הבית בצורה בטיחותית לצורכי הקשישים, כגון פינוי מכשולים והתקנת תאורה מספקת
  • תזונה נכונה למניעת סחרחורות ואיבוד שיווי המשקל
  • בדיקות שמיעה וראייה
  • שימוש באביזרי עזר כגון מקל הליכה או הליכון
  • ועוד.

מעבר לשיטות המניעה הקונבנציונליות, במחקר ישראלי נמצא כי ניתן להפחית משמעותית את הסיכון לנפילות באמצעות גירוי חשמלי.

מדובר בגירוי מוחי חשמלי, הניתן באמצעים לא פולשניים, בעוצמה נמוכה, המופעל על אזורים קוגניטיביים מסוימים במוח. הגירוי משפר את יכולות קוגניטיביות, שאחראיות על תפקודים ניהוליים, ופיצול הקשב במצבים כגון הליכה, או עמידה ביחד עם ביצוע משימה קוגניטיבית, במקביל .(Dual Tasking)

מכיוון שמדובר בטיפול לא פולשני בעוצמה נמוכה, החוקרים חוזים שבעתיד ניתן יהיה לבצע אותו בצורה עצמאית גם בבית.

אודות המחקר על מניעת נפילות בגיל השלישי

המחקר בוצע על 57 נסיינים בני 70 ומעלה, שחלקם קיבל טיפול פלצבו וחלקם קיבל גירוי חשמלי אמיתי באזורים שונים של המוח. הגירוי חשמלי ניתן במשך 20 דקות, והוא שיפר מיידית את יכולת הנסיינים להתמודד עם משימות מוטוריות וקוגניטיביות, בו זמנית. זוהי בשורה משמחת בהחלט למבוגרים ולבני משפחתם, שבקרוב יוכלו להיעזר בטיפול הפשוט הזה למניעת נפילות, שברים וטיפולים מתמשכים כתוצאה מכך.

המחקר הוא פרי עבודתם של חוקרים ישראלים בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, והוא התפרסם בכתב העת המדעי Annals of Neurology  המקושר לאגודה האמריקנית לנוירולוגיה. במחקר השתתפו גם חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, וכן ממוסדות מחקר ורפואה נוספים, בארצות הברית ובספרד.

במחקר  נוסף שנעשה בשנת 2013 באוניברסיטת בן גוריון, נמצא כי מנה בודדת של ריטלין משפרת משמעותית את שיווי המשקל במבוגרים.  מנת הריטלין מסייעת למנוע נפילות הן במצב של הליכה ללא משימה קוגניטיבית, והן במצב של הליכה וביצוע משימה קוגניטיבית במקביל.

מניעת נפילות בגיל השלישי- מה צופן העתיד?

עדיין לא ברור האם ועד כמה ניתן יהיה לשלב בין שני הטיפולים במקביל, שכן יש צורך להמשיך במחקרים נוספים. לקבלת מידע נוסף אודות אפשרויות הטיפול והמניעה – פנו למומחי הנגישות של חברת נגיש.

מה הקשר בין הפרעת שינה ונפילות בגיל השלישי?

מה הקשר בין הפרעת שינה ונפילות בגיל השלישי

 

מהן הסיבות להפרעות שינה בגיל השלישי וכיצד הפרעות שינה מסכנות את הבריאות
ו
מה ניתן לעשות כדי למנוע נפילות הנגרמות בעטיין של הפרעות שינה?

הפרעות שינה בגיל השלישי

עייפות היא אחת הבעיות המרכזיות באורח החיים שלנו כמעט בכל גיל. אולם כשמדובר בבני ובבנות הגיל השלישי, חוסר בשינה יכול להיות יותר מסתם בעיה: חוסר שינה ועייפות עלולים לפגוע בבריאות, לעתים אפילו לסכן אותנו.

ככל שאנחנו מתבגרים חלים שינויים בדפוסי השינה לנו, ואיתם עולה השכיחות של הפרעות שינה. אחת העיקריות שבהן נקראת אינסומניה כרונית, ממנה סובלים כ-50% מבני ומבנות הגיל השלישי.

ישנן סיבות וגורמים רבים לשינויים בדפוסי השינה, בהם מחלות רקע האופייניות בגילאים מבוגרים, שימוש בתרופות שונות, תסמונות כאב שונות, וכן סיבות רגשיות ונפשיות, כגון חרדה, דיכאון ומחשבות טורדניות. מאידך, הפרעות שינה עלולות לדרדר את הבריאות, כאמור עד כדי סיכון חיים. על פי מחקרים רפואיים, חוסר שינה קשור להתפתחות סוכרת, יתר לחץ דם השמנה, דיכאון מחלות לב וכלי דם ועוד.

כידוע, חוסר שינה ועייפות הם בין הסיבות המוכרות והמוכחות לתאונות דרכים ולתאונות עבודה. סכנה נוספת הכרוכה בחוסר שינה ובהפרעת שינה היא סכנת נפילות. מעבר לכך שחוסר שינה לכשעצמו עלול לגרום לחוסר יציבות ולבלבול, מבוגרים רבים בגיל השלישי נעזרים בתרופות שינה והרגעה, בגלל הפרעות שינה.

נפילות היא אחת מתופעות הלוואי המוכרות והידועות של תרופות הרגעה ושל תרופות שינה. תרופות אלה עלולות לגרום סחרחורת, ערפול, בלבול, טשטוש, ואפילו ללחץ דם נמוך כשעוברים ממצב של שכיבה לישיבה, או ממצב של ישיבה לעמידה.

מה הקשר בין נפילות לשבר בצוואר הירך

נפילות הן אירוע שכיח בקרב מבוגרים: כשליש מהמבוגרים מעל גיל 65 וכמחצית מהמבוגרים בני 80 ויותר עלולים ליפול ולשבור את צוואר הירך. על פי הנתונים, נפילות הן גורם החמישי למוות בקרב קשישים. כ-5% מהנפילות אצל קשישים יגרמו לשברים, ורק כ-40% מהקשישים ששוברים את צוואר הירך חוזרים לתפקד כפי שתפקדו לפני הנפילה.

נפילות בכלל, ושבר בצוואר הירך בפרט גורמים לכאב, לסבל, לצורך באשפוז ובניתוח, לפגיעה  בתפקוד, בניידות ובעצמאות. כמו כן, שבר בצוואר הירך עלול גם לגרום הידרדרות במצב הגופני, הנפשי והקוגניטיבי, לנכות ולעתים אף למוות, בגלל סיבוכים שונים שיכולים להתעורר בעקבות השבר.

איך ניתן למנוע נפילות במהלך הלילה?

במקרים רבים, נפילות מתרחשות בשעות הלילה, למשל כשקמים מן המיטה כדי לגשת לשירותים או למטבח. ניתן לנסות להפחית את הסיכון ולמנוע נפילות באמצעים פשוטים ויעילים:

  • כדאי לבקש מרופא.ת המשפחה לבדוק את התרופות שמקבלים ולחליף במידת הצורך לתרופות שיש להן פחות תופעות לוואי
  • מומלץ לסקור את הבית, ובפרט את החדר השינה, כדי לאתר חפצים, כגון שטיחון שאיננו מחוזק לרצפה, כבל חשמל הפרוש על הרצפה וכדומה, שיכולים להוות מכשול, ובפרט בשעות הלילה או בתאורה נמוכה.

 

אנחנו, בחברת נגיש, מנוסים בהכנת סקרי נגישות, בתכנון ובייעוץ כיצד להנגיש את הבית לבני הגיל השלישי, ולבעלי מוגבלויות. מתוך מטרה לאתר סכנות, למנוע ככל הניתן מכשול ונפילות ולהציג את הפתרונות הרבים הקיימים לכך

 

האם וכיצד ניתן למנוע נפילות בגיל השלישי?

הדרכים למניעת נפילות בגיל השלישי

ככל שאנחנו מתבגרים, הגוף שלנו נעשה חלש ופגיע יותר משהיה בעבר. מהם גורמי סיכון שעלולים להוביל לנפילות בגיל השלישי וכיצד נוכל מנוע אותן?

נפתחת בנתונים היבשים והמטרידים: אחד מתוך שלושה מבוגרים עלול ליפול לפחות פעם בשנה, לרוב בבית או בסביבה מוכרת, כך על פי נתוני משרד הבריאות. נפילות בגיל השלישי עלולות לגרום שברים, להפוך אדם לסיעודי או להזדקק לעזרה ולתמיכה משמעותיות.

אישפוז וההחלמה מנפילות עלולות להיות ממושכות ומורכבות, לגרום להתדרדרות במצב הבריאותי ואפילו למוות. ככל הנראה מספר לא מבוטל של נפילות בקרב מבוגרים נגרמות פשוט בגלל חוסר מודעות וערנות לכלל גורמי הסיכון.

האם ניתן למנוע נפילות? התשובה היא כן, אבל לא נוכל למגר לחלוטין את התופעה. לכן, חשוב שנבין מהם הגורמים המרכזיים שעלולים להוביל לנפילות בגיל מבוגר.

כיום, יותר ויותר מחקרים מבססים את ההבנה שבריאות הגוף והנפש שזורות זו בזו. אלו כמה ממצאים מדאיגים מהשנים האחרונות שחשוב להכיר:

לקחת אחריות

האחריות על מניעת נפילות מופקדת מטבע הדברים בידי האדם עצמו, גם אם בני המשפחה והסביבה הקרובה עשו, עושים ויעשו מאמץ לסייע. הבנה והכרה בסכנות מבית ומחוץ הן חשובות ומשמעותיות. וחשוב להבין (ולהסביר) שזו לא בושה לבקש עזרה, מבני המשפחה או מגורם מקצועי, למשל בניקיון הבית, בבישול ואפייה, בטיפול בבעלי חיים וכדומה.  

לזהות ירידה בשמיעה וביציבה

לא מעט אנשים בגיל השלישי חווים ירידה בשמיעה. מעטים יודעים כי איברי השמיעה ושיווי המשקל נמצאים באוזן הפנימית, באבר אשר זכה לשם שבלול. פגיעה בשבלול עלולה לגרום לא רק לירידה השמיעה, אלא גם לפגיעה באזור שיווי המשקל, לתחושת סחרחורת, לחוסר יציבות ולנפילות.

להימנע מתופעות לוואי

תרופות רבות, במרשם ושאינן במרשם, הנפוצות בקרב בני הגיל השלישי, עלולות לגרום תופעות לוואי כמו סחרחורת, נמנום ופגיעה בריכוז ובערנות. חלק מהתרופות אף מורידות את לחץ הדם, מה שעלול לגרום לחוסר יציבות במעבר מישיבה לעמידה. היכרות עם כלל תופעות הלוואי עשויה לעזור להבין מהם הסיכונים שעלולים להתרחש, ולהגביר את תשומת הלב. כך לדוגמה, אם נדע שתרופה מסוימת עלולה לגרום לסחרחורת נוכל להקפיד לקום לאט יותר ולאחוז במקל או בידית לתמיכה.

גם ניתוחים כמו החלפה של מפרק הירך, איחוי שבר או תיקון קרע ברצועות עלולים להגביר משמעותית את הסיכון לנפילות. זאת בגלל שהניתוחים האלה מחלישים את הגוף וכרוכים בלא מעט כאבים ופגיעה בניידות. לכן, לאחר ניתוח כזה מומלץ לשמור על ערנות מוגברת לנפילות, לקבל ולתרגל פיזיותרפיה על בסיס קבוע כדי לשפר את תפקוד הגוף. כמו כן, כדאי להיות קשובים להוראות הרופא.ה המטפל.ת. גם לאחר ההחלמה חשוב להבין שהגוף עדיין אינו חזק כבעבר ולהפנות לו את הקשב הדרוש. 

להנגיש את הסביבה

חלק מהמחלות הנפוצות בגיל השלישי ידועות ככאלה שפוגעות בתפקוד המוח, משבשות את הריכוז ופוגעות בקואורדינציה. כל הגורמים הללו עלולים להגביר הסיכון לנפילות ולפציעות. לכן, אם אובחנתם.ן עם פרקינסון, אלצהיימר או דלקת מפרקים, חשוב לנסות למנוע נפילות ולהשקיע מאמץ בתכנון ובאמצעי הגנה מפניהן.

תאורה לקויה, אי סדר בבית, שטיחים שאינם נצמדים לרצפה, רצפות חלקות, כבל חשמל או צינור, והיעדר אמצעי בטיחות – כל אלה עלולים לגרום למכשול ולנפילות. לכן, חשוב להבטיח סביבה נקייה ממכשולים אילו. לסלק אותם או לפחות לקבע אותם.

בשנים האחרונות פותחו מגוון דרכים למניעת נפילות, לכן מומלץ לקבל ייעוץ כיצד ניתן להנגיש את חדרי הבית והסביבה הקרובה למניעת נפילות ותאונות, ובמיוחד בחדרי המקלחת והשירותים.

לנו, בחברת נגיש, יש ניסיון רב במניעת נפילות באמצעות התקנת אביזרי בטיחות, חיבור מערכות התרעה ושיפוץ הבית.

לשמור על כושר הגופני

בגיל השלישי הגוף אינו מתפקד כפי שהיינו רגילים עשרים או אפילו עשר שנים לפני כן. השרירים נחלשים ופעולות שגרתיות הופכות מורכבות יותר, לכן הסיכון לנפילה גדול יותר. כל כן, מומלץ גם בגילאים מבוגרים לעסוק בפעילות גופנית על בסיס קבוע. מחקרים מראים כי הליכה, יוגה, שחייה ואפילו ריקוד מסייעים לחזק את השרירים, להגן על הגוף ואפילו להעצים את תפקוד המוח ולשפר את החוסן הנפשי.

להיות מודעים לירידה בראייה

גם ראייה היא אחד החושים שמתדרדר ככל שחולפות השנים, על כן, ככל שהגיל מתקדם חשוב שלא נוותר על העזרים שמסייעים לראות טוב, לעבור בדיקות ראייה תקופתיות שיזהו מחלות עיניים במועד, לשנות את מספר המשקפיים ולוודא שהעדשות נקיות בכל עת.

הסקירה באדיבות קבוצת עמל ומעבר, בעלת אתר נגיש