הגיל השלישי

5 דברים שכדאי לקחת בחשבון כשמשפצים את הבית

שיפוץ הבית לגיל השלישי- צילום אילוסטרציה אתר נגיש

אתם או אחד מבני ביתכם הוא אדם מעל גיל 70? קרובת משפחה אהובה בגיל השלישי מרבה לבקר ולהתארח? החלטתם לסייע להורים או לסבים ולסבתות שלכם? כך תדעו כיצד להנגיש את הבית ולהקל את השהות בו

 

בכל שנה, לקראת חג הפסח, עשרות אלפי גברים ונשים משנסים מותניים וכרטיסי אשראי, מתוך צפייה להתחדשות ולהתרעננות. אביב הגיע, שיפוץ בא. אבל רגע, לפני שאתם מחליפים ריצוף, מחדשים את האמבטיה והשירותים או מעדכנים  את המטבח, הנה כמה טיפים ורעיונות שאולי לא הקדשתם להם מחשבה:

 

1. מסדרונות ודלתות:

המחשבה כי יום אחד מי מבני ובנות המשפחה עלול להזדקק להליכון או לכיסא גלגלים היא מחשבה מדכדכת. אבל מה לעשות שהסיכון קיים? לכן, אם החלטתם לשפץ, להחליף ריצוף, או דלתות פנים, זה הרגע לחשוב עם על האפשרות שיום אחד המסדרון או מפתח הדלת יהיו צרים מלהכיל את האביזרים הכה נחוצים לבעלי מוגבלויות, ובפרט בגיל השלישי. תכנון מוקדם וייעוץ מקצועי יסייעו לכם להכין את הבית לקראת העתיד ולהבין עד כמה הרחבת פתחים ומעברים הינה משמעותית, גם כשמדובר בסנטימטרים ספורים.

 

2. חדרי רחצה ושירותים:

הידעתם? מרבית הנפילות של בני ובנות הגיל השלישי מתרחשות בבית. במקרים רבים, הנפילות מתרחשות דווקא בחדרי השירותים והרחצה. על כן, במשרד הבריאות ממליצים לתכנן חדרים אילו באופן שיקל על המבוגרים וימנע מסיכון מיותר.

אם החלטתם לשפץ את חדרי האמבטיה והשירותים, ואחרי שבחרתם אריחים מרהיבים וכלים סניטריים חדישים כדאי לשקול גם התקנת ידיות אחיזה או מעקות בצידם, שיאפשרו כניסה, יציאה ושימוש בטוח, יעזרו לשמור על היציבות בעת הרחצה ויתרמו להעצמת תחושת הביטחון והעצמאות.

 

3. מדרגות:

לפעמים הדרך לעצמאות רצופה כוונות טובות, אם יש לכם בבית מפלסים, קומה נוספות או קומות נוספות, זה הרגע לשקול התקנת מעלון או רמפה. זה חיוני אם יש לכם קומה או קומות נוספות בבית. לפעמים אילו "רק" 2-3 מדרגות, בכניסה לבית, במעבר מן החניה, או בין חדרים שונים באותו מפלס, שיכולות לעשות את ההבדל בין עצמאות ונזקקות.

אגב, גם מדרגות ללא מעקה אחיזה הן סיבה שכיחה לנפילות בקרב בני ובנות הגיל השלישי.

 

4. חדרי שינה:

לעתים עולה הצורך להכנסת מיטה ייחודית, ייעודית או כורסת קימה, לחדרי השינה. מיטה בעלת מזרן רפואי עשויה למנוע החמרה, כגון פצעי לחץ, לאדם ששוהה במיטה שעות רבות במשך היום, בגלל מוגבלות וחוסר ניידות. כורסת קימה מסייעת במעבר מישיבה לעמידה, ללא צורך בסיוע ובכך מקלה את הניידות ומגבירה את תחושת העצמאות. הבעיה היא, שישנם חדרי שינה שאינם יכולים להכיל את האביזרים המיוחדים הללו. יועצי הנגישות שלנו מומחים במציאת פתרונות יצירתיים ויוכלו לסייע לכם לקבל החלטה אם יש צורך לשבור קירות, או רק להחליף בין חדרים.

 

5. מטבח ופינת אוכל:

ללא ספק, המטבח הוא לב ליבו של כל בית. אם בעבר הוא היה מיועד לבישול בלבד, כיום ברור לנו שהמטבח הוא חלל האירוח המושלם. משום שהחלפת המטבח הוא עסק מורכב ויקר, ברור שכדאי לתכנן את הפרויקט בצורה מדויקת שלוקחת בחשבון שינויים עתידיים. בפרט כשמדובר במטבח מיושן, קטן, בלתי נגיש.

לכן, תכנון השיפוץ במטבח צריך להתמקד לא רק ביופיו של הברז, צבעי הארונות וסוג השיש, אלא גם בנוחיות השימוש בו: גובהם של משטחי עבודה, הארונות והכיור למשל, כך שישרתו גם את בני המשפחה בעלי הצרכים המיוחדים.

 

לסיכום: תכנון והתאמת בית לבעלי מוגבלויות ובני הגיל השלישי הינו תהליך מורכב המצריך ידע וניסיון. וזאת משום ששיפוץ בית שבו חי אדם בגיל השלישי או בעלת מוגבלות כזו או אחרת חייב להתרכז לא רק באסתטיקה, אלא בעיקר בפרקטיות, בנוחיות ובנגישות, אשר ישפיעו מידית ובטווח הרחוק על העצמאות, הניידות והביטחון.

 

רוצים לדעת עוד על הנגשת הבית, מיהם יועצי הנגשה ומהו סקר נגישות? >>