הגיל השלישי, סיעוד

האם וכיצד ניתן למנוע נפילות בגיל השלישי?

ככל שאנחנו מתבגרים, הגוף שלנו נעשה חלש ופגיע יותר משהיה בעבר. מהם גורמי סיכון שעלולים להוביל לנפילות בגיל השלישי וכיצד נוכל מנוע אותן?

נפתחת בנתונים היבשים והמטרידים: אחד מתוך שלושה מבוגרים עלול ליפול לפחות פעם בשנה, לרוב בבית או בסביבה מוכרת, כך על פי נתוני משרד הבריאות. נפילות בגיל השלישי עלולות לגרום שברים, להפוך אדם לסיעודי או להזדקק לעזרה ותמיכה משמעותיות.

אישפוז וההחלמה מנפילות עלולות להיות ממושכות ומורכבות, לגרום להתדרדרות במצב הבריאותי ואפילו למוות. ככל הנראה מספר לא מבוטל של נפילות בקרב מבוגרים נגרמות פשוט בגלל חוסר מודעות וערנות לכלל גורמי הסיכון.

האם ניתן למנוע נפילות? התשובה היא כן, אבל לא נוכל למגר לחלוטין את התופעה. לכן, חשוב שנבין מהם הגורמים המרכזיים שעלולים להוביל לנפילות בגיל מבוגר:

כיום, יותר ויותר מחקרים מבססים את ההבנה שבריאות הגוף והנפש שזורות זו בזו. אלו כמה ממצאים מדאיגים מהשנים האחרונות שחשוב להכיר:

לקחת אחריות

האחריות על מניעת נפילות מופקדת מטבע הדברים בידי האדם עצמו, גם אם בני המשפחה והסביבה הקרובה עשו, עושים ויעשו מאמץ לסייע. הבנה והכרה בסכנות מבית ומחוץ הן חשובות ומשמעותיות. וחשוב להבין (ולהסביר) שזו לא בושה לבקש עזרה, מבני המשפחה או מגורם מקצועי, למשל בניקיון הבית, בישול ואפייה, טיפול בבעלי חיים וכדומה.  

לזהות ירידה בשמיעה וביציבה

לא מעט אנשים בגיל השלישי חווים ירידה בשמיעה. מעטים יודעים כי איברי השמיעה ושיווי המשקל נמצאים באוזן הפנימית, באבר אשר זכה לשם "שבלול". פגיעה בשבלול עלולה לגרום לא רק לירידה השמיעה, אלא גם לפגיעה באזור שיווי המשקל, לתחושת סחרחורת, לחוסר יציבות ולנפילות.

להימנע מתופעות לוואי

תרופות נפוצות רבות, במרשם ושאינן במרשם, בקרב בני הגיל השלישי עלולות להיות כרוכות בתופעות לוואי כמו סחרחורות, נמנום ופגיעה בריכוז ובערנות. חלק מהתרופות אף מורידות את לחץ הדם, מה שעלול לגרום לחוסר יציבות במעבר מישיבה לעמידה. היכרות עם כלל תופעות הלוואי עשויה לעזור להבין מהם הסיכונים שעלולים להתרחש ולהגביר את תשומת הלב. כך לדוגמה אם נדע שתרופה מסוימת עלולה לגרום לסחרחורת נוכל להקפיד לקום לאט יותר ולאחוז במקל או בידית לתמיכה.

גם ניתוחים כמו החלפה של ירך, איחוי שבר או תיקון קרע ברצועות עלולים להגביר משמעותית את הסיכון לנפילות. זאת בגלל שהניתוחים האלה מחלישים את הגוף וכרוכים בלא מעט כאבים ופגיעה בניידות. לכן, לאחר ניתוח כזה מומלץ לשמור על ערנות מוגברת לנפילות, לקבל ולתרגל פיזיותרפיה על בסיס קבוע כדי לשפר את תפקוד הגוף ולהיות קשובים ביותר להוראות הרופא המטפל. גם לאחר ההחלמה חשוב להבין שהגוף עדיין אינו חזק כבעבר ולהפנות לו את הקשב הדרוש לו.

להנגיש את הסביבה

חלק מהמחלות הנפוצות בגיל השלישי ידועות ככאלה שפוגעות בתפקוד המוח, משבשות את הריכוז ופוגעות בקואורדינציה. כל הגורמים האלו עלולים להגביר הסיכון לנפילות ולפציעות. לכן, אם אובחנתם עם פרקינסון, אלצהיימר או דלקת מפרקים, חשוב להיות לנסות למנוע נפילות ולהשקיע מאמץ בתכנון ובאמצעי הגנה מפניהן.

תאורה לקויה, אי סדר בבית, שטיחים שאינם מחוברים לרצפה, רצפות חלקות, כבל חשמל או צינור, ו היעדר אמצעי בטיחות – כל אלה עלולים לגרום למכשול ולנפילות. לכן, חשוב להבטיח סביבה נקייה ממכשולים אילו. לסלק אותם או לפחות לקבע אותם.

בשנים האחרונות פותחו מגוון דרכים למניעת נפילות לכן מומלץ לקבל ייעוץ כיצד ניתן להנגיש את חדרי הבית והסביבה הקרובה למניעת נפילות ותאונות, ובמיוחד בחדרי מקלחת ושירותים.

לנו, בחברת נגיש, יש ניסיון רב במניעת נפילות באמצעות התקנת אביזרי בטיחות, חיבור מערכות התרעה ושיפוץ הבית.

לשמור על כושר הגופני

בגיל השלישי הגוף אינו מתפקד כפי שהיינו רגילים עשרים או אפילו עשר שנים לפני כן. השרירים נחלשים ופעולות שגרתיות הופכות מורכבות יותר, לכן הסיכון לנפילה גדול יותר. מומלץ גם בגילאים מבוגרים לעסוק בפעילות גופנית על בסיס קבוע. מחקרים מראים כי הליכה, יוגה, שחייה ואפילו ריקוד מסייעים לחזק את השרירים, להגן על הגוף ואפילו להעצים את תפקוד המוח ולשפר את החוסן הנפשי.

להיות מודעים לירידה בראייה

גם ראייה היא אחד החושים שמתדרדר ככל שחולפות השנים, על כן, ככל שהגיל מתקדם חשוב שלא נוותר על העזרים שמסייעים לראות טוב, לעבור בדיקות ראייה תקופתיות שיזהו מחלות עיינים במועד, לשנות את מספר המשקפיים ולוודא שהעדשות נקיות בכל עת.