הגיל השלישי, סיעוד

אביזרים יעילים למניעת פצעי לחץ

מהם פצעי לחץ בקצרה?

גוף האדם הוא מכונה חכמה ויעילה המסוגלת לטפל ולרפא את עצמה כתוצאה מחבלות, מכות יבשות, שריטות ועוד. הבעיה מתחילה כאשר יש בעיה פיזיולוגית, המשפיעה על התפקוד ההרמוני של הגוף. שכיבה מרובה וללא תנועה- זו המאפיינת חולים סיעודיים, במיוחד אלה הסובלים מבעיות מוטוריות ושליטה בגפיים- יכולה לגרום לפצעים, הנגרמים כתוצאה מלחץ ממושך על אזורים מסוימים בגוף ולגרום לנזקים וזיהומים לא רצויים.

השכיבה הממושכת וחוסר המוביליות, יוצרות לחץ גדול- שהגוף יכול לספוג אך לא לאורך זמן, להקטין את זרימת הדם לאותו האזור, ובכך להקטין את יכולת הריפוי העצמי וההתמודדות של הגוף בטיפול בפצע שנגרם מהלחץ. עם זאת, ישנם לא מעט פתרונות חכמים ויצירתיים, המקלים ויכולים אף למנוע היווצרותם של פצעי לחץ- הודות לטכנולוגיה המתקדמת בימינו.

אילו אביזרים יכולים למנוע היווצרותם של פצעי לחץ?

באופן כללי ישנם פתרונות רבים. רובם פתרונות פסיביים- כלומר כאלה שאינם מצריכים מאמץ מיוחד מצידו של המשתמש. אחרים, דורשים התערבות אקטיבית כמו התקנתם על גופו של המטופל\ אדם שמזוהה כמי שבקבוצת הסיכון לפצעי לחץ.

אביזרים נפוצים שניתן למצוא בחנויות ציוד רפואי לגיל השלישי ועוד הם מזרנים מיוחדים, כריות ישיבה, סדינים ותחבושות מיוחדות, מגיני עקב, משטחים להפחתת לחץ. כאמור יש אופציות נוספות הכרוכות בפעילות אקטיבית של מטפל צמוד עליהן נכתוב בקצרה בסיום מאמר זה.

מזרנים להקטנת פצעי לחץ

יש כל מיני סוגים של מזרנים. המשותף לכולם הוא שהם מייצרים הקלה על עומס משקל הגוף ומחלקים את הלחץ בצורה נכונה ושווה- כך שלא להעמיס או חלילה משקל הגוף יחסום או יאט את זרימת הדם – במיוחד בקרב אנשים שאינם מסוגלים לזוז או להסתובב במהלך השינה או אפילו במצב שכיבה.

בין המזרנים המוכרים תוכלו למצוא מזרני ויסקו ג'ל בעלי טכנולוגיה מיוחדת המתאימה את המזרן למבנה הגוף. בנוסף ניתן למצוא "מזרני ביצים" בעלי טכנולוגיה מתקדמת המקטינה את שטח המגע של המזרן עם הגוף- דבר המסייע בחלוקת העומס ובכך מונע היווצרותם של פצעי הלחץ בגוף המטופל\ת.

בנוסף לאלה ניתן למצוא גם מזרני אוויר ריאקטיביים המסייעים בהפחתת הלחץ, תוך שימוש בטכנולוגיה של התאמת המזרן לגוף השוכב עליו. זהו עיקרון המזכיר מאוד את מזרני הויסקו ג'ל, אך בטכנולוגיה שונה המבוססת על שימוש באוויר להתאמה והקטנת החיכוך.

כריות- ישיבה וכיצד הן מסייעות

כרית טמפור TEMPUR מחיר אטרקטיבי - מבית הולנדיה | כרית טמפור ויסקו בקופסא - נגיש

הכריות הנפוצות ביותר למניעת פצעי הלחץ הן כריות ישיבה המיועדות לאנשים המבלים את מירב זמנם במהלך היום בישיבה- לדוגמה נכים או כבדי משקל. כריות אלה בישיבה עליהן מחלקות שווה בשווה את העומס, ומאפשרות זרימת דם תקינה, ובכך מקטינות את הסיכון להיווצרותם של פצעי הלחץ.

הנפוצות והיעילות הן ללא ספק כריות ויסקו ג'ל בטכנולוגיה של נאסא, המתאימות את עצמן ומחלקות עומס. בנוסף להן ישנן כריות ביצים- הפועלות בטכנולוגיה מעט שונה אך על עיקרון דומה כך ששטח הפנים קטן- ובכך הלחץ שמפעיל משקל הגוף קטן יותר.

חומרים ייחודיים למניעת שפשופים וזיהומים

גם הכריות וגם המזרנים לרוב יהיו מצופים בחומרים ייחודיים- חומרים שמונעים את השפשוף מהחיכוך- שעלול לגרום לשריטה או פציעה, וגם שהם אנטי בקטריאליים ובכך מקטינים עוד יותר את הסיכון לזיהום כתוצאה מהשימוש בהם. חשוב מאוד לקרוא את הוראות השימוש של היצרן לפני השימוש- לשימוש יעיל וחכם.

עזרים הדורשים פעילות אקטיבית (התקנה\הלבשה)

ישנם כמה עזרים שיכולים לסייע במניעה והם מצריכים טיפול צמוד הכולל התקנה שלהם על המטופל כשיש צורך (לדוגמה בשעות הלילה בשינה), והסרתם בבוקר.
עזרים אלה הם לגפיים עליונות ותחתונות.
לדוגמה תוכלו לראות מגיני מרפק למניעת לחץ או שפשוף שעלול לגרום לפצעים. מגיני עקב גם הם נפוצים, שכן העקבים הם בין חלקי הגפיים התחתונות הלוחצים ונלחצים במשקלם כנגד המזרון- ועלולה להיווצר שפשפת או זיהום שיכול להתפתח גם לפצע לחץ עמוק.

ישנם סדינים מיוחדים אנטי בקטריאליים וחלקים שמטרתם היא למנוע שפשוף וזיהום באזורים שמתחככים עם המזרן והגוף, ושימוש בחומרים אנטי בקטריאליים ולמנוע מראש היווצרותם של פצעים כלשהם בגופו של המטופל.

כיצד ניתן להימנע מהיווצרותם של פצעי לחץ בצורה הטובה והיעילה ביותר?

יש כמה דברים שבסיוע של מטפל ניתן לעשות ולהימנע מהבעיות הרפואיות.

  1. היגיינה– הקפידו על ההיגיינה של המטופל הכוללת- מקלחות, רחיצת ידיים, ושמירה על כללי היגיינה בסיסיים ויותר.
  2. הקפידו על שתיה של מים– שתיית מים מגדילה את ההידרציה, העור נותר גמיש ופחות נתון לפגיעה חיצונית בכל תזוזה או חיכוך.
  3. תזונה בריאה– תזונה בריאה ואכילה נכונה משפיעים מאוד על המערכת החיסונית של הגוף ועל חוסנו של גופנו. מומלץ להקפיד על אכילת ירקות ופירות ומזונות עשירים בויטמינים ומינרלים- להעצמת החוסן הפיזי והמנטאלי של המטופל.
  4. שינוי תנוחה בלילה– זוהי העצה הטובה ביותר להימנע מפצעי הלחץ. חשוב לסובב ולהזיז את המטופל אחת לכל שעתיים- על מנת להימנע מהפצעים. שינוי תנוחה מונע את הלחץ התמידי הארוך והממושך, מונע את האטת זרימת הדם, ובכך גם מקטין בצורה משמעותית את הסיכוי של המטופל לסבול מפצעים אלה.

טיפ קטן- במיוחד למוגבלי ניידות ותנועה

כיום ניתן לרכוש מיטה סיעודית המסייעת למטופל- גם לאלה הנאלצים להיות מרותקים אליה במהלך היום- לחיות טוב יותר ובאיכות חיים גבוהה יותר. המיטה מאפשרת כיוונון של מצבי ומנחי הגוף ממצב שכיבה לישיבה וכן הרמת הגפיים התחתונות ושיפור בזרימת הדם באופן כללי.

שרק נהיה בריאים

אהבתם את המאמר? אנחנו מזמינים אתכם לשתף אותו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *