סוללות לכיסא גלגלים – כמה זמן הן מחזיקת מעמד?
בין שאתם כבר משתמשים ותיקים ובין שזה עתה קניתם את כיסא הגלגלים החשמלי הראשון שלכם – ככל הנראה יש לכם ציפיות מסוימות בכל הנוגע לביצועים שלו.
מכיוון שמטרתו של כסא גלגלים היא לשרת אתכם בצורה הטובה והיעילה ביותר, כדאי להכיר פרמטר חשוב אחד שמשפיע הן על ביצועים, הן על הפקת המרה מהכלים הזה והן על נוחות השימוש: הסוללה / המצבר.
כל הפרמטרים שצוינו תלויים במצבר הכיסא ובמשך זמן הפעולה שלו. חיי הסוללה ותחזוקתה השוטפת הם נושא מרכזי עבור כל אחד ואחת המשתמשים בכיסא גלגלים חשמלי. אז כדי להפיק את המירב והמיטב מהבטריה בכיסא, הנה כמה טיפים ותשובות לשאלות נפוצות בנושא.
כמה זמן מחזיקה בטריה לכסא גלגלים?
סוללות טעונות במלואן מחזיקות מעמד לפחות 8 שעות, ואפשר לצפות להגיע לטווח מרחק של כ-15 קילומטרים. אם הסוללה שלכם באיכות טובה מאוד, תוכלו אף להגיע למרחק של כ-30 קילומטרים. עם זאת, גורמים כגון תקינות הסוללה ומשקל המשתמש ישפיעו על הזמן והמרחק שניתן להוציא מהבטריה בטעינה אחת.
אם הסוללה בת יותר משנה וחצי, אפשר לצפות שבטעינה אחת טווח הנסיעה יתמעט. במצב כזה מומלץ לחשוב על החלפתה ורכישת סוללה חדשה. גם סוג הסוללה משפיע על טווח הנסיעה, וסוללות אטומות מסוג חומצת עופרת הן בדרך כלל הסוג העדיף.
מהו אורך חיי המצבר שניתן לצפות לו?
אורך החיים הכולל של סוללת כיסא הגלגלים יהיה כנראה שנה עד שנתיים – כאשר המינימום הוא שישה חודשים לכל הפחות. אין כאן תשובה יותר מדויקת, מכיוון שאורך החיים של הבטריה תלוי בלא מעט גורמים, הן משתנים והן קבועים.
גורמים אלו כוללים:
- מידת הפעילות היומיומית שלכם, וכן סוג השטח עליו אתם נעים עם הכיסא. אם אתם די פעילים ואוהבים לצאת מהבית, דעו שזה יגרום לבלאי נוסף של מקור הכוח. משטחים קשים ושטוחים הם הטובים ביותר עבור מצבר הכיסא, במיוחד אם מדובר בסוללה קונבנציונלית.
- משקל הגוף שלכם הוא כנראה גורם קבוע למדי, והוא ישפיע על חיי הסוללה. ככל שאתם קלים יותר, כך יהיה לכם קל יותר עם הבטריה. אם זה אפשרי, הימנעו מלשאת חפצים כבדים על כיסא הגלגלים שלכם, כי משקל רב יותר שווה יותר מאמץ בסוללה.
- תדירות הטעינה של הסוללה משפיעה גם היא על אורך חייה, אבל זה נושא שלם לדיון בפני עצמו. ראו בהמשך מידע בנושא שיטות טעינה טובות.
רוב הקלנועיות וכסאות הגלגלים החשמליים מגיעים עם שתי סוללות: אם אחת מהן מתקלקלת, השנייה עדיין תשרת אתכם. עם זאת, אם אי פעם הגעתם למצב בו המצברים בכיסא מחזיקים מעמד פחות מיום עבודה – כנראה שהגיע הזמן להחליף את שניהם.
מהי הדרך הטובה ביותר לטעון בטריה בכיסא גלגלים?
אם אתם משתמשים פעילים בכסא גלגלים חשמלי, כנראה שתמצאו את עצמכם מטעינים את המצבר על בסיס יומי. זה לגמרי בסדר, כי כדי לייעל ולהאריך את חיי הסוללה – מומלץ לטעון אותה מדי יום. הסוללות מגיעות הכי רחוק לאחר טעינה מלאה, אבל כדאי תמיד לטעון אותן ל-50% לפחות לפני יציאה מהבית.
עוד שיטות מומלצות שיעזרו לשמור על חיי הסוללה במצב טוב:
- השתדלו לא להגיע למצב של אפס אחוז, בו הסוללה מתרוקנת לגמרי. מצד שני, מומלץ גם לא למלא אותה על ידי טעינה תכופה בזמן שהיא עדיין מלאה בצורה סבירה. יש לתת לה להתרוקן, בלי להגיע לאחוזים בודדים.
- טעינה לפרקי זמן קצרים היא בסדר, כל עוד אינכם עושים "השלמות" באופן קבוע.
- בדרך כלל עדיף לטעון את מצבר הכסא בלילה, מכיוון שלסוללות רבות ייקח לפחות 8 שעות כדי להגיע לטעינה מלאה. עם זאת אל תגזימו יתר על המידה, כי השארת הסוללה בטעינה במשך יותר מ-24 שעות רצופות עלולה להזיק.
- ניתן לסייע בשמירת חיי הסוללה באמצעות טעינה כל שבועיים, גם אם לא השתמשתם בהן אפילו פעם אחת בפרק הזמן הזה. המחשב בכיסא עדיין מרוקן את הסוללה, אלא אם היא מנותקת לחלוטין. כמו כן אם יש פרקי זמן ארוכים בהם אינכם משתמשים בכסא, ניתוק הסוללות הוא הדרך הטובה ביותר לשמר אותן.
איך מטפלים בסוללת כיסא הגלגלים ומתחזקים אותה בצורה הטובה ביותר?
כדי להפיק את המרב מהסוללה של כסא הגלגלים, צריך לתת לה קצת אהבה ואכפתיות. הימנעו מחשיפת הבטריה לטמפרטורות קיצוניות, ואל תשאירו את המטען מחובר לשקע בזמן שאינכם משתמש בו.
אם אתם רוצים שהבטריה תחזיק מעמד לאורך כמה שיותר זמן, ודאו שהיא נקייה ולא מכוסה בלכלוך, וכן שהיא משומנת היטב היכן שהדבר נדרש.
גם דפוסי הנהיגה שלכם משפיעים על חיי המצבר בכיסא הגלגלים. כדי לשמור עליו ולייעל את תפוקתו, הקפידו לנסוע במהירות קבועה והימנעו מנסיעת עצור-סע. גורם נוסף שאולי לא כל כך ברור הוא שמירה על לחץ אוויר תקין בצמיגי הכיסא; גם זה יעזור לייעול הסוללה ולשמירה על אורך חייה.
איך טוענים את המצבר בצורה בטוחה בנסיעות לחו"ל?
כל מי שטייל ברחבי העולם יודע שמדינות שונות משתמשות בחשמל במתחים שונים. עבור מכשירים אלקטרוניים קטנים, ממיר מתח ידאג עבורכם להבדל ויאפשר לכם לחבר את האלקטרוניקה מהבית.
ממירי מתח הם מעולים למכשירים עם גופי חימום (כמו מייבש שיער), אך ניתן להשתמש בהם רק לפרק זמן קצר. המשמעות היא שאם תנסו להשאיר את סוללת כיסא הגלגלים מחוברת לממיר, ניצוצות עשויים לעוף.
עבור משהו חזק כמו מצברים לכיסאות גלגלים, וגם מכיוון שהם דורשים זמן רב בחיבור למטען, תצטרכו למעשה שנאי ולא ממיר מתח. איך תדעו האם אתם באמת צריכים אחד כזה?
הסתכלו על המטען עצמו ובדקו עם איזה טווח מתח הוא יכול להתמודד. אם כתוב 110V עד 220V, המטען מסוגל להתמודד עם הספק חשמלי בכל מדינה. אם כתוב רק 110 וולט או רק 220 וולט, לא תוכלו להשתמש במטען שלכם בלבד.
ספקים רבים של כיסאות גלגלים מוכרים גם שנאים שנועדו לעבוד עם הציוד שלהם. מומלץ לבדוק זאת עם החברה ממנה רכשתם את הכיסא ו/או את הסוללות. בכל מקרה יש לקרוא את המידע הכתוב על הכיסא שלכם כדי לגלות מה ההספק שלו, ולהקפיד לקנות שנאי עם הספק של לפחות 50% יותר ממה שיש לכיסא.
אחרון חביב, אל תשכחו מתאם תקע חשמלי. גם אם יש לכם מטען בעל מתח כפול שניתן לחבר ישירות לשקע בינלאומי ללא שנאי, ייתכן שסוגי התקעים אינם זהים. מדינות מסוימות משתמשות בתקעים בעלי שיניים מעגליים; מדינות אחרות לא. בדקו באילו סוגי תקעים משתמשים במקומות בהם אתם מבקרים, וזכרו שאם אתם כן קונים מתאם תקע פשוט – זה לא מהווה תחליף לשנאי.
צריכים ייעוץ מקצועי? פנו למומחים שלנו >