הגיל השלישי, סיעוד

שיקום לאחר אירוע מוחי

שיקום לאחר אירוע מוחי- צילום אילוסטרציה של מטפל סיעודית וקשיש על כסא גלגלים עם הגב למצלמה

שיקום לאחר אירוע מוחי- מה מומלץ לעשות

היכן נכון לבצע את שיקום לאחר אירוע מוחי, מה כולל השיקום, ומתי נכון להוריד את הקצב?

 

חזרה לתפקוד עצמאי ולניידות בחיי היומיום הן המטרות העיקריות של תהליך השיקום לאחר אירוע מוחי. תהליך השיקום הוא תהליך אינטנסיבי שנכון להתחיל אותו מיד עם השחרור מבית החולים.

במאמר שלהלן ננסה לענות על כל השאלות החשובות, כדי לסייע לך בהתחלה  יעילה וקלה ככל האפשר. לפחות בפן הבירוקרטי.

היכן כדאי לבצע שיקום לאחר אירוע מוחי?

שיקום לאחר אירוע מוחי עדיף שיתקיים בסביבה הביתית, המוכרת והמחבקת, על פני אשפוז במוסד שיקומי, איכותי ככל שיהיה. ככל שיש ביכולתכם וביכולת החולה להשתלב חזרה בסביבה הביתית כך עדיף –  אך כמובן שאם אין אפשרות לבצע את השיקום בבית, יש לבצעו במוסד המתמחה בסוג זה של שיקום.

על פי הסטטיסטיקות, 40% מהאוכלוסייה אשר עברה אירוע מוחים, נזקקת לאשפוז או טיפול שיקומי. כ-90% אחוז מבין הנזקקים לשיקום לאחר אירוע מוחי יזדקקו לסיוע בהליכה במהלך תהליך השיקום אך בסיומו יוכלו ללכת ותתפקד באופן עצמאי. שיקום אורתופדי הוא חלק בלתי נפרד הצורך ומן ההצלחה לחזור לחיים שיגרתיים ולתפקוד מלא. אמנם במהלך השיקום, מרבית המטופלים נעזרים בהליכון, אך במרבית המקרים לאחר תהליך יחזרו ללכת ולהתנועע בכוחות עצמם וללא תמיכה של  הליכון.

אז נכון, שבץ מוחי נתפס בישראל כמחלה של מבוגרים, אך בעשורים האחרונים ישנם רבים, גברים ונשים, אשר חווים שבץ  מוחי בגילאים צעירים, לעתים מתחת לגיל 40.

כיצד מתקבלים לשיקום

גבר או אישה אשר חוו שבץ מוחי ואושפזו בעקבותיו זכאים להשתלב בתהליך שיקום הכולל שיקום אורתופדי, נוירולוגי ועוד. במהלך האשפוז, הצוות הרפואי יוודא כי קיים פוטנציאל שיקומי, כי מצבו הבריאותי של המטופל הינו יציב מבחינה נוירולוגית, ויבחן חשד לזיהומים ו/או לסיבוכים במערכת הלב וכלי הדם, ובמערכת הנשימה. אם נמצא כי כל מערכות הגוף פועלות ומתפקדות באופן משביע רצון ניתן יהיה להתחיל בשיקום אורתופדי.

מהי התועלת בתהליך השיקום?

במערך השיקומי ישנו צוות מומחה ומקצועי אשר יכול לשפר באופן מהותי ומשמעותי את מצבו של המטופל. כלומר, לסייע לו להשתלב בביתו ובקהילה ללא צורך בעזרים הליכה, למשל.

צוות השיקום מסייע למטופל ברמה המוטורית, ברמה הקוגניטיבית, וברמה ההתנהגותית והשפתית גם יחד. מעבר לטיפול רפואי, במהלך השיקום לאחר אירוע מוחי אנשי הצוות יסייעו ויעניקו מכלול של שירותים טיפוליים, סיעודיים, נפשיים וכדומה, להם המטופל יזדקק.

לסיכום: תהליך השיקום לאחר אירוע מוחי הוא תהליך חשוב למטופל, בעיקר כדי להשיבו אל מעגל החיים קרוב ככל האפשר למצבו לפני שהאירוע המוחי התרחש.

לא פחות חשוב, להכין את הבית לקראת חזרתו של המטופל, באופן שיהיה מונגש בצורה הטובה ביותר.

זקוקים למידע נוסף? נשמח לסייע לכם ובמידת הצורך להגיע לבתיכם >>