הגיל השלישי

מהו שבץ מוחי וכיצד הוא מתרחש

מהו שבץ מוחי

מהו שבץ מוחי

מה קורה במוח בעת שבץ מוחי, מהם התסמינים הנפוצים, וכיצד נוכל לסייע ליקירינו לזהות את הסימנים בזמן ולקבל טיפול רפואי מהיר, שיכול להציל חיים?

סיפור התושייה של נכד שהציל את סבו בעת שבץ מוחי

בזכות מודעות גבוהה ולמידה מהו שבץ מוחי, הצליח עומר בן ה-16 להציל את חיי סבו.
כשחזר לביתו בצהריים עומר הבחין כי סבו, שלא חש בטוב, מתקשה להזיז את ידו ואת רגלו. היה זה צירוף מקרים מצמרר: באותו הבוקר למדו עומר ובני כתתו מהם הסימנים לשבץ מוחי, במסגרת פעילות של בית החולים "הילל יפה" לקידום המחלה.

שבץ מוחי- מאפיינים

אז מהו שבץ מוחי? שבץ (Stroke) הנקרא גם אירוע מוחי הוא מחלה שהמודעות לסימניה נמוכה, יחסית, אך שכיחותה גבוהה מאד: על פי נתוני משרד הבריאות, מדי שנה מתרחשים בישראל כ-15 אלף מקרים של שבץ מוחי, והמחלה נחשבת כסיבת המוות השלישית בשכיחותה בישראל. על פי נתוני עמותת נאמן (נפגעי אירוע מוחי) כל יום מתרחשים בישראל כ-50 מקרים של שבץ מוחי.
מלבד תמותה, שבץ מוחי גובה מחיר כבד גם מבחינה כלכלית ותפקודית, וכמובן – פוגעת באיכות חייהם של החולים ושל החולות במחלה, ומבני המשפחה.

מה קורה לנו בעת אירוע מוחי?

שבץ מוחי מתרחש בגלל הפרעה בזרימת הדם למוח, הנגרם משתי סיבות:
• שבץ איסכמי – נגרם בגלל חסימה של אחד העורקים, בקריש דם שנוצר בעורקי הצוואר או המוח, או שנסחף (תסחיף) לעורקי המוח. כ-85% ממקרי השבץ נגרמים בשל כך
• שבץ מוחי דימומי – הנגרם בגלל קרע בכלי דם במוח הגורם לדימום. כ-15% מהמקרים נגרמים בגלל הסיבה הזו.

תקלה או הפרעה בזרימת הדם לתאי מוח מונעת מהם אספקה של חמצן ותמותה מידית, במרכז האזור הפגוע. חוסר דם וחמצן גורם נזק גם לתאי מוח בסביבת האזור הפגוע – זהו נזק מוגבל שניתן לתיקון אם מגיעים במהירות לבית החולים ומתחילים לקבל טיפול רפואי. ככל שממתינים הנזק עלול להיות גדול יותר ויכול להיות גם בלתי הפיך. זו הסיבה לחשיבות ההגעה המהירה לבית החולים.

מהם הגורמים לשבץ ואילו סיבות מעלות את הסיכון?

גורמי הסיכון לשבץ מוחי הם רבים, ורובם זהים לגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם, לרבות התקפי לב (אוטם שריר הלב). כל גורמי הסיכון שלהלן עלולים להגביר את הסיכון לחסימה של כלי דם. הבשורות הטובות הן, ששינוי באורח החיים וקבלת טיפול רפואי מתאים עשויים להקטין את הסיכון.

יתר לחץ דם:

זהו גורם הסיכון העיקרי למחלות לב וכן לאירוע מוחי. ככל שמפחיתים את ערכי לחץ הדם, הסיכון לשבץ מוחי ולמחלות נוספות קטן.

סוכרת:

חולי וחולות סוכרת נמצאים בסיכון מוגבר לשבץ מוחי, עד פי 4 לעומת מי שרמת הסוכר בדמם היא תקינה. סוכרת שאיננה מאוזנת מגבירה את הסיכון לחסימה בכלי הדם.

טרשת עורקים :

זו מחלה שבה העורקים נעשים צרים, בגלל הצטברות והסתיידות של עודפי שומן, ובמיוחד של כולסטרול, בדפנות כלי הדם. המשקע המצטבר בכלי הדם (פלאק) הוא שגורם בדרך כלל לחסימה של עורקים ולהיווצרות של קרישי דם.

כולסטרול גבוה ורמה גבוהה של שומנים בדם וכולסטרול גבוה:

כאמור לעיל, כולסטרול, ובפרט מהסוג שמכונה "הכולסטרול הרע" (LDL) הוא אחד החומרים העיקריים הגורמים לטרשת עורקים, לחסימת כלי דם ולהיווצרות של קרישי דם.

פרפור פרוזדורים:

זו מחלת לב שכיחה, הגורמת להפרעה בקצב הלב ונחשבת כגורם סיכון משמעותי לשבץ מוחי. המחלה גורמת לפגיעה בזרימת הדם ולהיווצרות של קרישי דם.

עישון:

העישון מגביר את הסיכון לשבץ מוחי. עשן הסיגריות והחומרים שהוא מכיל הוא אחד הגורמים לטרשת עורקים.

השמנת יתר ועודף משקל:

השמנת יתר היא גורם סיכון לרמת שומנים גבוה בדם ובפרט של כולסטרול ושל טריגליצרידים. השמנת יתר, ביחד עם יתר לחץ דם וסוכרת (התסמונת המטבולית) מעלה את הסיכון לשבץ מוחי. הפחתת משקל, ואפילו קטנה, מסייעת להקטנת הסיכון.

מהם התסמינים והסימנים לשבץ מוחי?

בחזרה לעומר ולסבו: כשראה שסבו מתקשה להזיז את ידו ואת רגלו, עלה בעומר החשד שהסב עובר אירוע מוחי. עומר צדק, חולשה של יד או של רגל היא אחד הסימנים הבולטים. סימנים נוספים הינם:
• קושי בדיבור
• בלבול
• עיוות בפנים – פה עקום
• סחרחורת
• הפרעה בראייה
• כאב ראש חמור
• אבדן שיווי משקל ונפילה
• הכרה מעורפלת

בכל מקרה של חשש או חשד, רצוי להגיע מידית למוקד רפואי. זיהוי מהיר וטיפול רפואי מידי עשויים להציל חיים ולמנוע נכות קשה, סבל וירידה באיכות החיים.