מאמרים כלליים

כיצד מטפלים בשבץ מוחי?

כיצד מטפלים בשבץ מוחי

 

מדוע חשוב להגיע באופן מידי לבית החולים, כיצד ניתן לטפל באירוע מוחי ומה עלולות להיות ההשלכות של הגעה מאוחרת לבית החולים?

כשאבי (59) כיוון את השעון המעורר באותו ערב כדי לקום למחרת לעבודה, הוא לא שיער בנפשו כי הבוקר שלמחרת לא יהיה ככל הבקרים. אבל כשהשעון צלצל וצלצל בבוקר, אבי לא הצליח להושיט את ידו כדי לכבות אותו. כשניסה לקום ממיטתו נפל על השטיח, חסר אונים.
אשתו, ליאת, התעוררה מקול החבטה והבינה מיד שמשהו נורא קורה. היא לא היססה וצלצלה מיד למוקד חירום.
כעבור שעתיים, בחדר המיון, התברר כי אבי לקה בשבץ מוחי. למזלו הרב, הוא הגיע במהירות לבית החולים, אובחן מידית וקיבל טיפול שהציל את חייו.

 

מדוע חשוב להגיע במהירות לטיפול רפואי?

הטיפול בשבץ מוחי מותנה בזמני ההגעה לטיפול רפואי, בבית החולים. התסמינים מופיעים, בדרך כלל, באופן פתאומי ועלולים להחמיר ככל שחולף זמן.
החשש המרכזי הוא מפני נזק נוירולוגי שעלול להיגרם כתוצאה של חסימת כלי דם למוח וחוסר באספקת חמצן לתאי המוח. נזק נוירולוגי מתרחש תוך שעות לאחר האירוע המוחי וחומרתו תלויה אף היא במהירות ההגעה לטיפול רפואי.
נזק נוירולוגי הוא מצב בלתי הפיך, שעלול לגרום לפגיעה תפקודית עד כדי נכות. למעשה, שבץ מוחי הוא הגורם המוביל לנכות. אולם ניתן להקטין את מידת הנזק באמצעות טיפול תרופתי.

בבית החולים קיימות מספר אפשרויות לטיפול:

עירוי לוריד:

המכיל תרופה (TPA) שממיסה את קריש הדם שחסם את כלי הדם וגרם לשבץ. זהו טיפול שניתן לקבל בטווח של 4 שעות לאחר האירוע המוחי.

צינתור:

לפתיחת כלי הדם החסום. זהו טיפול שניתן לקבל בטווח של 8 שעות לאחר האירוע המוחי.

במקרים בהם מגיעים באיחור לבית החולים, וטווחי הזמן בהם ניתן לקבל טיפול חלפו, וכן כשמדובר באירוע מוחי חולף (TIA, ראו בהמשך) הטיפול הניתן מוגדר כ"שמרני" והוא כולל תרופות לאיזון לחץ דם ותרופות למניעת קרישי דם, בעירוי. המטרה היא למנוע סיבוכים ואת הישנותו של האירוע המוחי.
מטבע הדברים, יש להישאר באשפוז לאחר הטיפול המידי. האשפוז מתרחש, בדרך כלל, במחלקה לטיפול נמרץ, במחלקה פנימית, במחלקה נוירולוגית או ביחידת שבץ. לאחר תום האשפוז, מופנים בדרך כלל להמשך טיפול ולשיקום בבית חולים שיקומי, במקרים מסוימים ניתן להמשיך את השיקום גם בבית .

האם ניתן למנוע שבץ מוחי?

כאמור, בדרך כלל לא ניתן לזהות סימנים מקדמים לאירוע מוחי. אולם גורמי הסיכון הם ידועים ועל כן ניתן לנסות לנטרל אותם באמצעות הרגלי חיים ובאמצעות תזונה בריאה ואורח חיים בריא. במידת הצורך, אפשר להיעזר בתרופות מסוימות, כדי לאזן לחץ דם גבוה, להפחית את כמות השומנים בדם, למנוע ולאזן סוכרת. עוד חשוב להקפיד על פעילות גופנית, להפסיק לעשן וכדומה.

מהו אירוע מוחי חולף (TIA)

אירוע מוחי חולף (TIA -Transient Ischemic Attack) הוא מצב שבו האירוע שהתרחש, כלומר הפרעה בזרימת הדם למוח, הוא קצר ולכן אינו משאיר נזק נוירולוגי. ארועי TIA נמשכים פחות משעה, והתסמינים שמתרחשים הם זמניים וחולפים. תסמינים אלה כוללים הפרעה לראייה, קושי בדיבור, חולשה בידיים או ברגליים.
במקרים אלה ההמלצה היא לפנות מידית לקבלת טיפול רפואי, ובפרט כדי לנסות ולמנוע אירוע מוחי נוסף.