הגיל השלישי, סיעוד

כיצד לבחור כסא רחצה לבני הגיל השלישי בפשטות

כסא רחצה- האביזר שמונע נפילות במקלחת

בשנים האחרונות אנחנו עדים ליותר ויותר אירועים של נפילה וחבלה של קשישים בני הגיל השלישי באמבטיה ובמקלחת. הסיבות לכך נובעות לרוב כתוצאה מ:

  •       החלקה
  •       איבוד שיווי משקל
  •       טונוס שרירים נמוך או חולשה בשרירים
  •       אירוע רפואי הגורם לנפילה

תהליך ההזדקנות של הגוף יוצר מצב שבו ברוב המקרים ניתן לראות בריחת סידן, הידלדלות של העצם, היווצרות עצם קלה ו"פריכה" המשפיעים בצורה ישירה על השלד ועמידותו בקרב קשישים בני הגיל השלישי. היחלשותן של העצמות, משליכה באופן ישיר גם על רמת הפגיעות של אנשים מבוגרים. לכן, כל פציעה שהיא לכאורה "קלה" כמו נפילה או החלקה באמבטיה- יכולה להיות בעלת השלכות קשות החל משבר בגפיים ועד לחבלת טראומה קשה ביותר שיכולה להותיר את האדם מרותק לכיסא גלגלים.

תפקידו של כסא רחצה למקלחת

לכן, חשוב מאוד- במיוחד בהינתן האופציות והכלים, למנוע היתכנות מצבים אלה.
כסאות רחצה למקלחת ללא ספק נותנים מענה לכל אותם פרמטרים אשר נמצאים בשליטתנו. הם מונעים החלקה, מעניקים לאדם תנוחת ישיבה בזמן המקלחת ובכך מונעים רפיון שרירים או השפעה של טונוס שרירים על מצב מנח הגוף בזמן המקלחת. הישיבה כשלעצמה, מאפשרת מנח נוח גם אם חלילה יש תחושת סחרחורת, וגם מונעת נפילה וחבלה כתוצאה מכך.
מכל אלה אנו מבינים את חשיבותו של כסא למקלחת לקשישים.

כיצד לבחור כסא אמבטיה למבוגרים בפשטות

כאשר אתם רוצים לבחור כסא למקלחת, ישנם מספר פרמטרים חשובים שכדאי לשים אליהם לב, לפני שמבצעים רכישה. חשוב לשים לב לכל הנתונים ואז לשקלל אותם ביחד על מנת לקבל החלטה חכמה ומשכילה- לבחירת הכיסא המתאים ביותר עבורכם או עבור קרובי המשפחה שלכם. נציין כי רוב הפרמטרים הנמדדים קשורים לרמת הפונקציונליות של כסא הרחצה לקשישים, והם בהחלט עושים לנו סדר הגיוני באשר למידת ההתאמה והשירות שלו לקשיש הזקוק לו.

  1.   מבנה וחוזק– בדקו את מבנה הכסא ואת רמת החומרים ממנו הוא עשוי. חשוב להבין שכסא רחצה לאמבטיה לקשישים לא חייב להיות כבד כדי להעניק לקשיש תחושת יציבות. כיום ישנם לא מעט כסאות רחצה וגם שרפרפים או ספסלי רחצה, העשויים מחומרים קלים וחזקים. חשוב שהחומרים יהיו חזקים ועמידים, כך שיחזיקו למשך זמן רב וישרתו אתכם בצורה הטובה ביותר.
  2.   אנטי סליפ– מניעת החלקה היא אחד הדברים הכי חשובים בכסא זה. חשוב לוודא שרגלי הכסא מכוסות בגומי מונע החלקה, על מנת שהכסא לא יזוז חלילה במידה ונשענים עליו או אוחזים בו במצב עמידה. רצוי לבחון אם יש לכסא ריפוד לנוחות מקסימלית- ואם כן, לוודא שגם הוא מונע החלקה. מושב נוח אך חלקלק- אינו יעיל עבור הקשישים, שיכולים להחליק מכסא הרחצה וליפול ממנו. השאיפה שלנו היא להימנע מלכתחילה ממצב זה ולספק יציבות, ביטחון ואי החלקה.
  3.   משקל נשיאה מקסימלי– כאשר אתם מגיעים לחנות או לאתר ממנו אתם רוצים לרכוש בצעו סקר קצר. בדקו האם יש לכסא משקל נשיאה מקסימלי- כך שהוא מתאים לקשיש. לעיתים ישנם קשישים סיעודיים כבדים, והמטרה היא לספק להם מענה הולם במקלחת, בהתאמה אישית. לכן, הקפידו לבדוק ולשאול במידת הצורך את המוכר או את צוות האתר\חנות.
  4.   פונקציונליות– יש לא מעט כסאות רחצה מאוד פרקטיים ופונקציונליים שיכולים להתאים כמעט לכל אחד ואחת. אבל מה קורה אם יש לנו שני בני זוג שונים? נרצה התאמה מרבית לשניהם. כיום ניתן לרכוש כסא רחצה טלסקופי למקלחת, שניתן לכוון את גובהו. ברגלי הכסא יש קפיצים ננעלים וחורים שאיתם ניתן לכוון את הגובה ולהתאים אותו גם לאנשים גבוהים וגם לנמוכים- באותו המוצר.
  5.   התאמה לצרכים– כסאות רחצה לקשישים צריכים להתאים לצרכים של הקשיש או הקשישה וגם לבית. יש כסא רחצה עם פתח קדמי אשר ברוב המקרים גם מתאים לעשיית צרכים על הכסא- בין אם הוא כסא רגיל או כסא גלגלים. יש כאלה גם עם כלי קיבול, כך שלא חייבים לרוץ לשירותים, אלא להמשיך ולשבת בנוחות וללא לחץ. בחנו היטב את מידת התפקוד של הקשיש וקבלו החלטה מושכלת לגבי סוג הכסא רחצה שהכי מתאים לו.
  6.   מחיר– מחירם של כסאות רחצה פשוטים נעים סביב 200-600 ₪. אלה מכסים פחות או יותר את הכול מכיסא פשוט הבנוי מפלסטיק ואלומיניום ועד לאלה עם פתח קדמי. המתקדמים יותר יעלו לכם גם כמה אלפי שקלים. לכן, בצעו בדיקה של הצרכים של הקשיש או הקשישה, והתאימו את הכיסא לצרכיהם.

חברת נגיש מוכר ומשווקת מגוון רחב של כסאות ושרפרפים לרחצה במקלחת, המעניקים לכם יציבות, מונעים החלקה ושומרים על ביטחונם ובריאותם של הדיירים בני הגיל השלישי בבית.

כיסא רחצה ושירותים דגם Nature – מתפרק עם גלגלים

כיסא רחצה Water Play

כיסא רחצה ושירותים Nature Plus

כסא מקלחת פינתי משולש Etac Edge

מושב מתקפל למקלחת דגם Relax

כסא רחצה טלסקופי אלומיניום עם משענת גב ופתח קדמי U עם ידיות

חשיבותו של כסא למקלחת לאוכלוסייה המבוגרת ולמוגבלי ניידות

הפתרון למניעת תאונות בקרב מבוגרים ובני הגיל השלישי

אחד הדברים המטרידים ביותר בקרב האוכלוסייה המבוגרת הוא ללא ספק תאונה המתרחשת בבית. אנשים מבוגרים נוטים ליפול בגלל מגוון רחב של סיבות. חלקן מבוססות על בעיות רפואיות החל מבעיות ראיה, סחרחורות או אובדן שיווי משקל, שעלול לגרום בתנאים מסוימים לנפילה.

מכיוון שבגיל מבוגר ישנה ירידה טבעית בצפיפות העצם, והעצמות והשלד כבר לא חסינים ועמידים כמו פעם, כל מכה או חבלה הופכים לאירוע משמעותי מבחינה בריאותית. סטטיסטיקות מציגות כי חלק ניכר מהתאונות הנגרמות לקשישים בביתם, נגרמות בחדר הרחצה \ באמבטיה. לכן, חשוב מאוד לשים דגש על פתרון למניעת נפילות של מבוגרים בני הגיל השלישי במקלחת ביתם.

למה דווקא כסא רחצה?

מניעת נפילות

אחת הדרכים להתמודד עם חבלות, במיוחד כאלה המרחשות באזורים הרטובים – באמבטיה או במקלחת, היא באמצעות פעילות מניעה. ישנן כמה דרכים למנוע נפילות. ראשית, כאשר אדם מבוגר עומד הרבה מאוד זמן במים חמים, הוא נוטה להתעייף. העייפות עלולה לייצר כמה מצבים שעשויים לגרום לנפילה. אז הנה כמה דרכים למניעה:

כפי שניתן לראות, שלוש הדרכים הראשונות הן בעיקר ממוקדות בפתרון מניעתי, שאינו 100% אך בהחלט מקטין סיכונים. הפתרון הרביעי- ספסל רחצה או כסא רחצה למקלחת, הם ללא ספק פתרון שמונע בוודאות נפילה, אך דורש הבנה עד כמה הקשיש מסוגל לתפקד לאחר המקלחת- על מנת שיוכל לקום ולתפקד אחר כך.

סחרחורות

סחרחורות יכולות להיגרם כתוצאה ממצב רפואי כמו גם כתוצאה מחום ואובדן של שיווי משקל. המעבר ממצב אנכי לאופקי כלומר- הנפילה, עלולה לגרום לפגיעות בשלד ולפגיעות נוספות שחשוב למנוע.
לכן, ישיבה בזמן המקלחת, היא ללא ספק מנח נמוך יותר, יציב יותר, בטוח יותר וכזה שגם אם מתחילה תחושת סחרחורת, היא לא תגרום לנפילה, שכן האדם במנח ישיבה- ולכן הסיכון נמוך יחסית.

כיצד לבחור כיסא לאמבטיה

רגע לפני שאתם מחליטים שרכישת כסא לאמבטיה או אפילו שרפרף או ספסל לאמבטיה הם הפתרון הטוב ביותר עבורכם או או עבור אחד מקרובי המשפחה שלכם, תרשו לנו לתת לכם כמה נקודות למחשבה- על מנת שתוכלו לבצע רכישה חכמה המתאימה ביותר לכם או ליקיריכם.

פרמטרים לבחירה חכמה:

יציבות

וודאו כי הכסא שבחרתם יציב ומסוגל לעמוד במשימה. זיכרו כי על הכף מונחת בריאותם של הקרובים ביותר אליכם. לכן וודאו יציבותו. חלק מהכסאות מגיעים עם 3 רגליים או עם 4 רגליים. וודאו שהבסיס שלהם תקין ושיש להם גומיות ברגליים- למניעת תזוזה של הכיסא. אם יש לכיסא תו תקן, הדבר מעיד על איכותו הגבוהה וגם זה חשוב, אך לא קריטי.

גשו לחנות פיזית ובדקו את המוצר לפני הרכישה. אומרים שאין טוב ממראה עיניים- לכן גם אם אתם רוצים להתרוצץ פחות, תבדקו את המוצר והדגם שאתם רוצים לרכוש. ניתן לסייג את הדברים שנאמרו, במידה ואתם מכירים ספק אמין שממנו תוכלו לרכוש אונליין שמוכן לתת לכם ייעוץ ועזרה.

עמידות

אחת השאלות החשובות ביותר שעולות לכל קונה בראש היא העמידות של המוצר. לכמה שנים הוא יחזיק? האם הוא מספיק חזק?
לרוב התשובה תוכל להשתקף לכם בתקופת האחריות שתקבלו על המוצר. ככל שהיא גדולה יותר, כך היצרן בטוח יותר בעמידות המוצר, ומוכן להבטיח לכם שהוא יחזיק את פרק הזמן המינימלי עליו הוא מעניק לכם עליו אחריות. בחנו היטב את הסעיף הזה מכיוון שהוא ללא ספק מעיד על טיבו ואיכותו של המוצר שאתם רוצים לרכוש.

משקל נשיאה מתאים

לכל כסא רחצה או ספסל, יש משקל נשיאה מקסימלי שאותו הוא מסוגל לשאת. לכן, חשוב להבין מהו משקל הנשיאה המקסימלי שלו. המטרה שלנו בעת הרכישה היא להתאים בין הצרכים של מי שמשתמש בכיסא, לבין היכולות של הכיסא. אם לא תהיה התאמה בין השניים, הכיסא עלול להישבר וליצור תאונה שניתן למנוע מלכתחילה. לכן, וודאו את משקל המשתמש\ת בכיסא הרחצה, ובדקו שהעומס המקסימלי שלו, תואם למשקל המשתמש\ת. שלא יהיו לכם חלילה הפתעות.

נוחות למשתמש\ת

בעולם של עזרים לרחצה יש מגוון רחב וסוגים של כסאות רחצה. לכל מוצר יש את הייחודיות והנוחות שלו. יש כאלה שהם כסא גלגלים, אחרים כסאות רגילים המותאמים למים. יש כאלה עם משענת גב, ללא משענת גב, עם ידיות צד לתמיכה, ושרפרפים או ספסל. חשוב לבחור מה שהכי מתאים ונוח למשתמשים בכיסא.

מחיר

בחנו היטב את המחיר וודאו כי הוא מתאים לתקציב שלכם. על מנת לסבר את האוזן, מחירו של כסא רחצה רגיל נע החל מ150 ₪ ועד ל 650 ₪. כאשר באים לבחון כסא רחצה שהוא כיסא גלגלים, המחיר קופץ ומתחיל מ 1400 ₪ ועד ל1900 ₪ בממוצע, ועדיין, ישנם כמה כיסאות גלגלים יקרים שיכולים אף להגיע למחיר של כ 6000 ₪ ובעלי פונקציונליות גבוהה מאוד.  בשורה התחתונה- בחרו לפי כיסכם, והשתדלו שלא לחרוג יותר מידי מהתקציב.

בטיחות מעל הכול

בטיחות היא אחד הדברים הכי קריטיים וחשובים בבחירה הנכונה של הכיסא רחצה לאמבטיה. חשוב לוודא שהוא מונח במקום ייעודי עם גישה נוחה, שהכסא או השרפרף, מוצבים בצורה שאינה מסכנת את המשתמש\ת ושהוא מתאים לצרכים ורמת התפקוד של המשתמש. לדוגמה, מי שמוגבל ניידות ותנועה, וכלל אינו מסוגל לעמוד- נעדיף כיסא גלגלים, אם אדם מתפקד ועצמאי, ייתכן שיעדיף שרפרף או כיסא עם ידיות לנוחות מרבית. השורה התחתונה- לוודא שיש התאמה בין מיקום הכסא ולשמירה על ביטחונם של המשתמשים בו.

 

כיסא רחצה דגם קלין Clean

כסא מקלחת פינתי משולש Etac Edge

כסא רחצה טלסקופי

כסאות רחצה למקלחת – כל היתרונות

מהם כסאות רחצה למבוגרים

כסאות רחצה למבוגרים הם כסאות לרוב עשויים מפלסטיק ומחומרים שאינם מושפעים או נהרסים כתוצאה ממגע עם מים. מטרתם של כסאות אלה היא לאפשר לאנשים מבוגרים ובני הגיל השלישי, לתפקד בצורה מיטבית גם באמבטיה וגם במקלחת.

הרעיון של כסא מקלחת או כסא רחצה הוא בעיקרו מניעת החלקה או נפילה של קשישים ואנשים מבוגרים. אנשים מבוגרים בני הגיל השלישי, נוטים להחליק וליפול בעיקר כאשר יש סביבה לחה, ובכל מקום שיש בו מים וסבון כמו באמבטיה- זהו מתכון להחלקה מפתיעה ולא רצויה.
מפאת גילם, הגוף כבר לא מה שהיה פעם וכל נפילה, חבלה או מכה, עלולים לגרום לשטפי דם, סדקים בעצמות ולעיתים גם לשברים שיכולים לגרום לקשישים ואנשים מבוגרים, לפציעות חמורות נכות ולעיתים אף למוות.

על מנת להימנע מהחלקות, אובדן שיווי משקל או נפילות ועל מנת להקנות לבני הגיל השלישי יציבות, פותחו כיסאות הרחצה המתאימים למקלחת. בכך יכולים בני הגיל השלישי להתרחץ בבטחה, וללא כל חשש לנפילה או אובדן שיוו משקל פתאומי. ישיבה על כיסא מקנה להם יציבות, משפרת להם את הביטחון העצמי ומאפשרת לקשישים והקשישות, להיות קצת יותר עצמאיים בשגרת יומם בביתם, מבלי להזדקק למישהו שיאחז בהם בזמן המקלחת.

סוגי כסאות רחצה שכדאי לכם להכיר

כסאות הרחצה נחלקים ל3 סוגים מרכזיים:

  •       כסאות רחצה משולבים למקלחת ולשירותים
  •       כסאות רחצה ארגונומיים
  •       שרפרפים וספסלים

להלן קצת מידע על הסוגים השונים וההבדלים ביניהם.

כסאות רחצה משולבים

כסאות רחצה משולבים הם כסאות המתאימים לשימוש במקלחת ולשירותים. למה הכוונה?
בכל אחד מהכיסאות הללו יש התאמה לישיבה במקלחת ועמידות למים. אך תכונה נוספת ייחודית המאפיינת סוג זה של כסאות היא העובדה שבמרכזם יש חור בדומה למושב אסלה- מה שמאפשר לקחת ולהציב אותו גם בשירותים ובכך הוא משמש כאביזר בטיחותי דו שימושי הן למקלחת והן לשירותים. בין הכסאות האלו תוכלו למצוא את המוצרים הבאים:

כסאות רחצה ארגונומיים

כסאות אלה מתאפיינים בעיקר ביכולתם להתאים את גודלם לגובהו וגודלו של כל אדם. המשמעות היא שיש להם רגליים טלסקופיות שניתן להתאים אותן באופן אישי לגובה של בן או בת הגיל השלישי, כך שלא רק שהם נוחים בטיחותיים ובעלי גומיות ברגליהם שמונעות החלקה, הם גם מתאימים כמו כפפה לגודלו של המשתמש\ת. זהו ללא ספק יתרון גדול וחשוב- במיוחד בכל ההיבט של הנוחות למשתמשים.

בשל העובדה שכסאות אלה מתכווננים, הם לרוב יהיו מורכבים מחומרים חזקים קשוחים ועמידים, אך גם יחסית קלים- לדוגמה רגליים מתכווננות, עשויות מאלומיניום. גם הם מעניקים שקט ובטיחות מקסימלית למשתמשים, אך להבדיל מהכסאות המשולבים, כסאות אלה מתאימים רק לרחצה.
דוגמאות למוצרים תוכלו למצוא בחנות של נגיש כגון:

 שרפרפים וספסלים

שרפרפים וספסלים משמשים יותר כאתנחתא ולבעלי שיווי משקל. עם זאת, ההמלצה במיוחד בקרב קשישים ובני הגיל השלישי, היא להשתמש בהם בחכמה ובזהירות. לעולם לא ניתן לדעת מה עלול לקרות כתוצאה מאיבוד שיווי משקל. לכן תמיד מומלץ שהמטפל\ת יהיה בקרבת מקום או בצמוד על מנת להימנע מנפילה וחבלה.

בין המוצרים שניתן למצוא בתת קטגוריה זו באתר נגיש הם:

מהם היתרונות שמעניקים כסאות אלה לבני הגיל השלישי

ישנם לא מעט יתרונות שניתן למנות הודות לכסאות הרחצה.
מניעת החלקה ובטיחות– היתרון הגדול והחשוב ביותר הוא מניעת החלקה. בגילאים מבוגרים כל החלקה במיוחדת באמבטיה או במקלחת יכולה להיות בעלת השלכות מאוד לא נעימות.

נוחות מרבית – כל כסא עובר בדיקות בטיחות מחמירות, ועשוי מחומרים כמו גומי מונע החלקה ברגליים ומחומרים חזקים ועמידים למים, ובעלי מבנה המאפשר ישיבה זקופה, נוחה ועם ידיות אחיזה ומשענת גב- בהתאמה. כל אלה מקנים נוחות מרבית, מונעים החלקה או נפילה, ומאפשרים לבני הגיל השלישי להתרחץ בשקט ובבטיחות.

שיפור הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות– ערך מוסף חשוב שיש למוצרים אלה היא עצם העובדה שהם מחזקים את הביטחון העצמי של המבוגרים, ומאפשרים להם להתנהל בשגרה עם כמה שפחות תלות (למרות שההשגחה פה עדיין חשובה) ותחושת ערך עצמי ומסוגלות.

יש לכם עדיין שאלות? צריכים להתייעץ עם המומחים? אנחנו מזמינים אתכם ליצור עימנו קשר, וצוות המומחים שלנו ישמח לעמוד לרשותכם ולענות לכם על כל השאלות.

כסא רחצה עם אסלה מובנית

כסא רחצה עם גלגלים קטנים

כסא רחצה עם גלגלי הנעה עצמית

ספסל לאמבטיה

כסא רחצה מסתובב לאמבטיה

כסא מסתובב לאמבטיה

כסא רחצה טלסקופי אלומיניום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *