סיעוד

ארבעה טיפים חשובים לשיפור החיים של נכים

ארבעה טיפים לשיפור איכות חייהם של נכים ומוגבלי ניידות

שיפור חיים לנכים – ארבעה טיפים חשובים

שינויים פיזיולוגים, שינויים תעסוקתיים ושינויים חברתיים הם רק חלק מהשינויים אותם חווה אדם המגיע לגיל השלישי או מי שהפך לנכה ומוגבל תנועה. המעבר בין סדר יום קבוע הכולל תעסוקה וחיי חברה, לימים חסרי מעש, עלול ליצור מצב פיזי ונפשי קשה. ריכזנו עבורכם ארבעה טיפים לשיפור חיי הנכים.

 

תעסוקה

אחד הטיפים החשובים ביותר לשיפור חיים לנכים הוא למלא את זמנם בפעילויות פנאי, חוגים, טיולים, התנדבות, תרומה לאחרים וכל דבר אחר אשר ימנע חוסר פעילות. בילוי ממושך בכותלי הבית ללא יציאה למלאכה עלול לגרום לבעיות רבות כגון דיכאון, בדידות, התנוונות השרירים ועוד. תעסוקה במשך רוב שעות היום דואגת למצב רוח מרומם ונותנת לנכים מטרה.

תזונה

שינויים פיזיולוגים הנגרמים כתוצאה מאובדן כושר תנועה או נכות, משפיעים בצורה משמעותית על התזונה. בריאות הקשישים והנכים תלויה רבות בתזונה נכונה ולכן יש להתאים את התזונה לאורח החיים החדש ולמצב הבריאותי האישי של כל קשיש או נכה. הוספת סידן לתפריט עשויה לסייע לבניית עצם ולמניעת שברים, ולקיחה קבועה של וויטמינים כמו B12 ועוד מסייעת אף היא בהתמודדות עם תסמינים של ירידה במצב הרוח, אנמיה ובלבול. הוספת מינרלים חיוניים ותוספי מזון, חישוב נכון של זמני ארוחות, כל אלה ועוד הם כלים הכרחיים לשיפור חיים לנכים ובעזרת התייעצות עם תזונאי ניתן לעלות בצורה משמעותית את איכות החיים של אנשים אלה.

פעילות גופנית 

אחד הטיפים החשובים לשיפור חיי הנכים הוא פעילות גופנית. פעילות גופנית תורמת לשיפור איכות החיים, דואגת לשיפור תפקוד הלב, מסייעת למניעת התנוונות שרירים, שיפור לחץ הדם ועוד. פעילות גופנית עשויה לבלום בעיות בריאותיות מסוימות הנפוצות בקרב קשישים ומוגבלי תנועה, והתעמלות סדירה מסייעת למערכת הנשימה ומחזקת סיבולת לב ריאה. אימוני חיזוק שרירים מסייעים לשיפור שיווי משקל ומשפרים גמישות, ועל ידי כך מסייעים למניעת נפילות. פעילות גופנית יכולה להיות הליכה, שחייה, עבודה על פלג גוף עליון בלבד ועוד. ההמלצה היא להיוועץ עם רופא כאשר בונים תכנית אימונים לנכים וקשישים, על מנת להתאים את התוכנית למצבו הבריאותי האישי של כל אחד.

פעילות חברתית

אחד הקשיים הגדולים ביותר של נכים וקשישים הוא הבדידות. שיפור חיים לנכים יכול להתבצע על ידי פעולות פשוטות של הוצאת הנכה מהבית ויצירת חיי חברה פעילים. חיי חברה יכולים להיות חוגים, יציאה לתיאטרון, אכילה במסעדה ואפילו סתם טיול בפארק. כל עוד אתם נמצאים יחד עם הנכה או הקשיש, הוא ירגיש תחושת שייכות, חיוניות וייהנה מחיי חברה פעילים. כאשר לא מתקיימים חיי חברה סדירים, הנכה עלול להרגיש תחושת בדידות גדולה מאוד. הבדידות עשויה להוביל לדיכאון ולתחושת חוסר חיוניות, ולכן יש לשים דגש על חיים חברתיים פעילים ובמיוחד חיי חברה מחוץ לכותלי הבית.