הגיל השלישי, סיעוד

איך מטפלים בקרוב משפחה סיעודי?

טיפול בבן משפחה סיעודי

בן משפחה יקר הפך לסיעודי והחיים שלנו השתנו. כן, מותר להגיד שקשה, להתלונן ולרצות לפרוק עומס ולחץ.
קבלו 5 טיפים שיסייעו לכם בהתמודדות.

 

זהו אחד הרגעים הקשים ביותר: כשאדם קרוב ויקר נעשה סיעודי. בין שמדובר במצב זמני ובין שמדובר במצב מתמשך; בין שמדובר בהפתעה והלם ובין שמדובר במצב שהיה צפוי.

מטבע הדברים, תשומת הלב והמאמץ לסייע, להקל ולתמוך ביקר לנו גובה משאבים: זמן, רגשות, אולי גם כסף. במקרים כאלה, אפשר להבין ולהזדהות עם הנטייה שלנו, המטפלים והתומכים, להתרכז בקרובה הסיעודי ולשכוח מעצמנו, מהצרכים שלנו, מהעומס ומהמתח שאנחנו נתונים בהם. אבל האם וכמה נצליח למשוך את המצוקות שלנו לאורך זמן?

כמיליון גברים ונשים בישראל, כרבע מאוכלוסיית הבוגרים (מעל גיל 20) מטפלים לפחות באדם סיעודי או שעלול להפוך לסיעודי. הביטוי Caregivers הוא מושג שנכנס לשיח הציבורי בשנים האחרונות. משמעותו היא כי גם מי שתומך ומסייע לאדם סיעודי, זקוק לתשומת לב, לתמיכה ולהתייחסות.

בשנים האחרונות עולה ההכרה בכך שהטיפול שאנו מעניקים, העומס שאנחנו חווים והנטייה שלנו להזניח את עצמנו עלולים לפגוע גם בנו. לא בטוח שהידיעה שאנחנו לא לבד היא מנחמת. מי כמונו יודעים, כי בצד הסיפוק הרב שניתן לקבל כשמטפלים באדם יקר אנחנו עלולים לשלם מחיר כבד: לספוג ויתורים כואבים בחיי העבודה, הזוגיות, או המשפחה כדי להתאים את עצמנו למצב החדש.

הנה כמה טיפים שיעזרו לעשות זאת בלי לפגוע באיכות הטיפול:

 

1. ללמוד ולהבין

ידע הוא כוח. אחד הדברים הקשים ביותר בהתמודדות עם מצב סיעודי הוא אי וודאות שיוצרת חרדה, מתח ותסכול. לכן, לפני שאנחנו מסתערים בכל הכוח על המטרה – שהיא הענקת הטיפול המיטבי לקרוב המשפחה – חשוב לקרוא כמה שיותר על המצב שלו, על הנגשת הסביבה, על הדרכים הנכונות להתמודד עם הקשיים הנפשיים והגופניים.

כמו כן, חשוב להיוועץ עם הרופאים, לשאול כמה שיותר, לחקור ולהעמיק. ככל שנצבור ידע משמעותי – כך יהיה קל יותר להתמודד עם המצב החדש.

 

2. לפנות זמן לעצמנו

כמי שמטפלים בקרוב משפחה סיעודי אנחנו יודעים שמדובר במשימה חשובה וחיונית, אבל גם כזו שיכולה לגרום לשחיקה ולתשישות. כדי למנוע מעצמנו תחושות אלה, מומלץ שנארגן לעצמנו זמן פנוי, יציאה לחופשה או על פעילות אחרת שתאפשר לנוח, ליהנות ולמלא את המצברים.

אם אין מי שיוכל לחלוק עמנו את הנטל לזמן מה ההמלצה היא להיעזר במטפל מקצועי. לכן, כדאי לבדוק מהן הזכויות להן אנחנו זכאים.  

 

3. להנגיש את הבית

אחד הקשיים המורכבים ביותר בטיפול באדם סיעודי הוא הדאגה המתמדת מפני נפילות, תאונות או סכנות שונות ברחבי הבית או הסביבה הקרובה. את הדאגה הזאת ניתן בהחלט לפתור באמצעות יצירת בית נגיש שיתאים לצרכים של בן המשפחה הסיעודי ויאפשר לו סביבה בטוחה וסיכון מופחת לתאונות ונפילות.

אנחנו, בחברת נגיש , מלווים משפחות רבות בתהליך המורכב הזה. בודקים ומוודאים יחד עם בני המשפחה המטפלים כיצד לייצר סביבה מותאמת ונגישה יותר שתעזור לכל בני הבית לעבור את התקופה המורכבת והעמוסה הזו.

 

4. לבקש סיוע

חשוב להבין, שגם Caregivers זקוקים לתמיכה, בדיוק כשם שפסיכולוגים ופסיכיאטרים אינם מוותרים על קבלת טיפול בעצמם, התורם גם להצלחת הטיפול וגם לשמירה על מצבם הנפשי.

חברים, קרובים, בני משפחה, קבוצות תמיכה, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים – לרשותנו עומד מערך שלם של אנשים שישמחו להיות שם ברגעי הקושי ולהעניק תמיכה. כמו כן, כדאי לדעת כי ברשת האינטרנט ובפרט ברשתות החברתיות ניתן למצוא לא מעט קבוצות בהן אפשר להיחשף, להתייעץ ולהכיר אנשים שמתמודדים עם תהליך דומה.  

 

5. לסלוח לעצמנו

אין ספק, כי במסגרת הטיפול שאנחנו מעניקים אנחנו צוברים מתח, תסכול, פחד וכעס. אין זה חריג שמטפלים – Caregivers – יחושו חוסר סבלנות לעתים. חשוב שלדעת, כי זהו חלק טבעי מהתהליך, לכן מומלץ שניתן ביטוי לתחושות השליליות, כל עוד בן המשפחה הסיעודי אינו נפגע מכך.

במחקרים רבים נמצא, כי הדחקת רגשות שליליים מעצימה אותם ועלולה לגרום להפרעות במצב הרוח ואפילו למחלות גופניות, בטווח הארוך. לכן, חשוב לתת ביטוי לכעס, לפחד ולעצב האופייניים למצב ולאתגרים העומדים בפנינו.