הגיל השלישי

בדידות: האיום הגדול ביותר על הבריאות בגיל השלישי

בדידות האויב הגדול ביותר של מבוגרים וקשישים- אילוסטרציה איש זקן ובודד

מדוע בדידות עלולה להיות מסוכנת, מהי השפעתה על הבריאות ועל תוחלת החיים וכיצד נוכל לסייע לאדם שסובל ממגבלה או שהינו סיעודי

 

למרבה הצער, ככל שמתבגרים, הבעיות הרפואיות הולכות ומתעצמות, הקושי הפיזי מתגבר, והצורך בעזרה ובהנגשת הבית מתחזק. ההתמודדות עם בעיות רפואיות אמנם לא תמיד פשוטה, אבל ישנה בעיה פשוטה לא פחות: בדידות. 

מגפת הקורונה הדגישה את חשיבותם ואת שבריריותם של קשרים חברתיים ואת הצורך של כולנו, מבוגרים כצעירים, במגע, בשיחה, בקרבה ועוד. מגפת הקורונה הביאה אותנו להבנה כי חשוב לתכנן, לארגן ולייצר לעצמנו קשרים חברתיים באמצעים שונים מאלה שאליהם היינו רגילים.  

 

למה הבדידות כל כך מסוכנת?

מחקרים רבים מבססים את ההבנה שבריאות הגוף והנפש שזורות זו בזו. הנתונים מאשרים, כי בדידות היא סכנה בריאותית שיכולה להיות חמורה. הנה כמה נתונים שיעזרו לנו להבין את העוצמה ואת הסיכון הכרוך בבדידות.

תחושת בדידות היא מרכיב משמעותי בהערכת הרווחה האישית, והמצב החברתי והרגשי. מובן, כי כולנו חשים בדידות ברגעים כאלה ואחרים, אולם על פי הנתונים שהצטברו מתוך סקרים הנערכים בישראל, מתברר כי תחושת הבדידות עולה עם הגיל: 17% בקרב בני 20–44, 19% בקרב בני 45–64 ו-28% בקרב בני 65 ומעלה. כמו כן: 

  • בדידות שוות ערך לעישון 15 סיגריות ביום
  • בדידות עלולה להגביר את הסיכון למחלות לב ב-29% אחוזים ולשבץ מוח ב-32%
  • קיים קשר בין בדידות לבין ירידה בתפקוד המוח, בכישורים קוגניטיביים ועוד
  • מיעוט או היעדר קשרים חברתיים גורם להפרשה מוגברת של קורטיזול, ההורמון שמופרש מהגוף במצבי מתח ועומס (סטרס) שעלול, בין השאר, לפגוע בתפקוד מערכת החיסון
  • בדידות מגדילה את הסיכון למוות מוקדם ב-45%.

 

כיצד נוכל לסייע?

  • בדידות, בניגוד למצוקות גופניות, היא נסתרת מהעין. הדרך היעילה ביותר לאתר ולהבחין בה היא פשוט לפקוח עין, לשאול את קרובי המשפחה המבוגרים שלנו לעיתים תכופות איך הם מרגישים ולעודד אותם לחלוק איתנו תחושות קשות – כאלה שבדרך כלל הם, וגם אנחנו, מנסים להסוות.
  • חשוב שנשים לב לשינויים קיצוניים במצב הרוח של מכרינו המבוגרים, כמו גם לעלייה בהיקף הבעיות הרפואיות, הנפילות או התאונות.
  • מחקרים רבים הוכיחו כי פעילות גופנית מאריכה את תוחלת החיים, מסייעת בהעצמת החוסן הגופני כמו גם החוסן הנפשי. כיום ישנם מגוון של פתרונות שיעודדו את בני המשפחה המבוגרים שלנו לצאת לפעילות יחידנית או קבוצתית, שתסייע גם בהפגת הבדידות. מרכזים קהילתיים, לדוגמה, יכולים להוות פלטפורמה נהדרת לכך.
  • אף פעם לא מאוחר ללמוד ואפשר למצוא שפע של אירועי לימוד ותרבות המיועדים לבני הגיל השלישי. נוכל לעודד את היקרים לנו להכיר את האפשרויות השונות, להשתתף באירועים ובפעילויות וכמובן – לסייע להם להגיע אליהם.  
  • כשמדובר בבני הגיל השלישי, אין ספק שרשתות חברתיות עשויות לפתוח עולם חדש של היכרויות, לסייע בחידוש הקשר עם חברים ותיקים, למצוא תחומי עניין חדשים וכמובן –  לגלות קורסי לימוד כאלה ואחרים. כמו כן, ניתן למצוא לא מעט מדריכים פרטיים או קבוצות למידה המסייעות לבני הגיל השלישי להשתמש ברשת החברתית, לגלוש, לחקור ולהשתתף בקבוצות תוכן. לכן, מומלץ להשתמש בצדדיה החיוביים של הפלטפורמה הדיגיטלית כדי להפיג, ולו במעט, את תחושת הבדידות.