הגיל השלישי

שלא נדע – טיפים להתנהלות במשבר רפואי

טיפים להתנהלות במשבר רפואי- אילוסטרציה- צילום של ידיים של מבוגרים מונחות אחת על השניה כאות חיבה

נכות או מוגבלות מגיעה לעיתים קרובות ללא הכנה מוקדמת, קבלו 10 עצות לבני המשפחה ולקרובים כיצד להתמודד עם המצב החדש

מאת: רוית ורימי | אורית אררה

 

התבגרות וזקנה הם חלק מחיינו, צריך להיערך אליהם ולדעת כיצד מתמודדים כאשר אחד מבני המשפחה הופך לאדם עם מוגבלות. הרבה פעמים המצב הזה מגיע ללא התרעה, במקרים של תאונות או מחלות. באותו רגע האדם עצמו ובני משפחתו מרגישים חסרי אונים מול המצב החדש והלא צפוי ומול המכשולים הבירוקרטיים הרבים שמצפים להם. רמת הלחצים האישיים, המשפחתיים והסביבתיים גבוהה וחוסר הוודאות יוצר תחושת חרדה וחוסר שליטה. בחלק גדול מהמקרים אין בידי המשפחה מספיק מידע, מה שרק מגביר את הלחץ והרגשת חוסר האונים.

 

 

ננסה לתת עשר עצות כדי להתמודד עם המצב החדש:

1. להבין שזו חוויה רגשית מטלטלת – משבר רפואי הוא בדרך כלל פתאומי. חשוב להבין שלעיתים הוא משפיע על כל אחד מבני המשפחה באופן שונה. הבנה זו תסייע לתקשורת טובה והתמודדות נכונה יותר.

 

2. חלוקת תפקידים – כדאי לחלק את המשימות והמטלות בין בני המשפחה לפי הרצון, הזמן והיכולת של כל אחד ולנסות עד כמה שניתן לחלוק בעומס הטיפולי. רצוי גם לנהוג באופן גלוי ולשתף אחד את השני בקשיים ובצרכים החדשים.

 

3. מטפל עיקרי – בדרך כלל נקבע באופן טבעי מכוח המציאות, אך במידת הצורך יש למנותו. עליו להוות כתובת עבור הגורמים המטפלים כדי שלא ייאלצו כל פעם לדבר עם בן משפחה אחר. תפקיד זה הינו תובעני ושוחק ועל כן על המשפחה לזכור גם "לטפל במטפל".

 

4. תקשורת – חשוב לשמור על תקשורת פתוחה ומכבדת בין בני המשפחה. לקבוע מועדים בהם יושבים ביחד ומנסים לפתור את כל הבעיות.

 

5. גיבוש מנגנון קבלת החלטות – כדאי להחליט מראש איך אנחנו מתקשרים אחד עם השני, מה עושים כשיש אי הסכמות לגבי נושאים הקשורים בטיפול ואיך מקבלים החלטות במצבי חירום ובכלל.

 

6. לדבר על נושאים כלכליים – למרות המורכבות של הנושא חשוב לדבר עליו בפתיחות ולנסות להגיע להסכמות לגבי עלויות הטיפול, כדי למנוע כעסים סביב ההוצאות.

 

7. קביעת מדיניות – טיפול רפואי, אשפוז או חזרה הביתה. יש לקיים שיחה על האמונות האישיות של כל אחד מבני המשפחה, ולנסות להגיע למדיניות מוסכמת.

 

8. קפה במרשם רופא – לדעת לקחת פסק זמן, לצבור אנרגיה וכוחות ולא להרגיש אשמה על כך.

 

9. כתף תומכת – חשוב למצוא בסביבה אדם קרוב להישען עליו. הרבה פעמים עלינו להיות חזקים עבור החולה, להפגין אופטימיות וכדומה ולכן חשוב שיהיה לנו מקום לפרוק את הכאב וקשיי ההתמודדות.

 

10. להיעזר באיש מקצוע – לדעת להיעזר באדם מקצועי שייתן תמיכה, ייעוץ וליווי. המשבר מלווה בהרבה קשיים, בירוקרטיה וחוסר ידע, ולכן איש מקצוע רלוונטי יכול לסייע מול הגורמים השונים ולמצוא פתרונות מותאמים לצרכים.

 

 

 מה עוד כדאי לדעת על ניהול משבר רפואי? >>

 

זקוקים לעזרה, או למידע? השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם >>

 

 

* הכותבות הן מתאמת טיפול בנגיש CARE ועו"ס מומחית לבריאות ושיקום