הגיל השלישי

שיפוץ דירה לנכים במסגרת ייעוץ נגישות

שיפוץ דירה לנכים במסגרת ייעוץ נגישות

האתגרים של נכים ומוגבלי ניידות ותנועה

אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני נכים, קשישים ובעלי מוגבלות תנועה היא העובדה שביתם ברוב המקרים כלל אינו מותאם לצרכיהם. אחד הנושאים הקריטיים לתפקודם הנורמלי היומי והשוטף של נכים ובעלי מוגבלות תנועה היא התאמת הבית לכלים והעזרים בהם הם משתמשים, על מנת שיוכלו לנוע בחופשיות ועצמאות בביתם, מבלי להזדקק לצד שלישי שיסייע להם בפעילויות היומיום.

במאמר זה נסקור עבורכם מהו שיפוץ והנגשת בית או דירה לנכים, מדוע הוא כל כך חשוב, וכיצד ניתן לבצע אותו בצורה הטובה ביותר.

ביצוע סקר נגישות- הכלי החשוב ביותר למיפוי הבעיות

אם אתם תוהים מהו סקר נגישות אנחנו נענה מיד ונסביר מדוע הוא כל כך חשוב בשלב הראשון ומי צריך לבצע אותו, על מנת שבסופו של תהליך תזכו לבית נגיש משופץ ומותאם לצרכיו של כל נכה או מוגבל ניידות ותנועה.

סקר נגישות הנו דוח אותו מבצע יועץ נגישות מוסמך. אותו יועץ עובר עם דיירי הבית או קרובי משפחתם, על התוכניות האדריכליות של הבית. מטרתו של יועץ הנגישות היא להכין דוח מפורט במסגרת שירות ייעוץ נגישות לבית, שמטרתו לזהות ולאתר את נקודות הכשל המפריעות לתפקוד תקין ושוטף ביומיום של נכה המרותק לכסא גלגלים, או כל מוגבל ניידות ותנועה, המתקשה בתנועה על הרגליים ונעזר בכסא גלגלים גם בביתו.

ברוב המקרים נקודות הכשל המרכזיות נעות סביב הנושאים הבאים:

  1.   הגישה לבית– אחת הנקודות החשובות ביותר היא יצירת גישה נוחה וקלה לבית. המשמעות היא יצירת שביל גישה נוח ונטול מדרגות. במידת הצורך, וכאשר הדבר אינו מתאפשר, התקנה של רמפה או רמפות כדי לאפשר מעבר קל ונוח עם כסא גלגלים. במקרים מסובכים לעיתים נדרשת התקנת מעלון, כאשר כל התנאים אינם מאפשרים גישה נוחה לבית.
  2.   רוחב דלתות כניסה ויציאה– רוחב הדלתות צר ואינו מאפשר מעבר של כסא גלגלים, מה שמקשה מאוד על התפקוד של מוגבלי ניידות. חשוב מאוד להתאים את רוחב דלת כסא גלגלים בכניסה, בשירותים ובאמבטיה, כמו גם כל נקודות המעבר והחללים בבית, על מנת לאפשר תנועה חלקה ורציפה בתוך הבית וגם מחוצה לו.
  3.   כיוון פתיחת הדלתות- גם לכיוון פתיחת הדלתות יש משמעות מכרעת שכן הגישה בעיקר לשירותים ולמקלחת צריכים להיפתח כלפי חוץ ולא כלפי פנים כפי שנהוג בבתים רגילים. הסיבה המרכזית היא שוב, סביב ההתניידות באמצעות כסא גלגלים שפתיחה כלפי פנים, מקשה על תנועתו ופתיחת הדלת והמעבר בה- גם בהנחה שהיא רחבה.
  4.   גובה הכלים הסניטריים- אנשים המרותקים לכסא גלגלים זקוקים לכלים סניטריים המתאימים לגובהם ולגובה כסא הגלגלים עליו הם יושבים. לכן, חשובה מאוד יצירת התאמה בין גובה הכסא לבין גובה אסלה, גובה הברזים והכיורים בבית. חשוב שתהיה התאמה מושלמת ונוחות מירבית לתפקוד השוטף והעצמאי של אלו המרותקים לכסא גלגלים.
  5.   התאמת גודלו של חדר האמבטיה והשירותים לכסא גלגלים- כאן יש משמעות מכרעת לעובדה שהתניידות על כסא גלגלים מצריכה יכולות תמרון שונות מאלה של אדם רגיל. לכן חשוב שגודלם ורוחבם יהיה שונה מזה של חדרי אמבטיה ושירותים רגילים, על מנת שנכים ומוגבלי ניידות ותנועה יוכלו לנוע בחופשיות ובצורה עצמאית באזורים אלה. ביצוע התאמות אלה יסייעו ביצירתו של חדר אמבטיה נגיש ונוח לנכים, המותאם לכסא גלגלים.
  6.   התאמת גובה השיש, הברזים והכיורים בחדרי האמבט ובמטבח- אם עד כה המטבח היה מותאם לאנשים רגילים, הרי שכעת יש להתאימו לגובה של אדם על כסא גלגלים. לכן, חשוב שתהיה התאמה בין גובה משטחי העבודה, השיש, הכיור והברזים גם במטבח, לנוחות מרבית של הדייר או הדיירת המרותקים לכסא גלגלים ומשתמשים בצורה עצמאית במטבח ביתם.

עזרי בטיחות חשובים לנכים וקשישים

סקר הנגישות אמנם מתמקד בנקודות המקשות על תפקודו של כל אחד ואחת, אך הוא גם כולל תובנות ומסקנות שבאות למנוע מצבים שעלולים לסכן את בריאותו של הדייר או הדיירת. הכוונה היא לשימוש בעזרים נוספים עם דגש על חדר השירותים והאמבטיה, במניעת מצבים של נפילה או חלילה החלקה, העלולים לגרום לפציעה.

יועץ הנגישות יעבור בפירוט על חדר האמבטיה והשירותים ויעניק לכם המלצות לגבי השימוש בעזרי בטיחות נוספים כגון שימוש בידיות אחיזה, שימוש בעיגולי אנטי סליפ למניעת החלקה באמבטיה ועוד, על מנת לשמור על בטיחותם וביטחונם של הדיירים וגם על אלו אשר מסייעים להם בשגרת יומם (כגון עובד סיעודי המסייע להתקלח).

לאן ממשיכים מכאן?

לאחד ביצוע סקירה מקיפה של הבית או הדירה, יכין לכם היועץ תכנית מסודרת, לפיה יש לבצע את כל ההתאמות והשיפוץ על מנת לקבל בית נגיש המותאם לתפקודו של נכה המרותק לכסא גלגלים או לקשיש בן הגיל השלישי המתקשה בהליכה ונעזר בכסא להתניידות.

את בדוח יש להעביר בצורה מסודרת לחברה מקצועית המתמחה בשיפוץ והנגשת בתים, על מנת לקבל את התוצאה הטובה ביותר, המבוססת על ההמלצות שניתנו לכם.

חשוב כאמור, לשבת עם החברה המשפצת, לעבור היטב על הדוח וההמלצות, ולוודא כי תכנית השיפוץ לבית ברורה ומובנת, על מנת להימנע מטעויות ומפח נפש בהמשך.

לאחר סיום השיפוץ, תוכלו לקבל דירה או בית נגיש המותאם היטב לצרכים של אדם על כסא גלגלים, כך שיוכל או תוכל לתפקד בצורה מיטבית ועצמאית בתוך ביתו.

חברת נגיש מספקת שירותי ייעוץ נגישות כמו גם סקר נגישות ושיפוץ בתים לקשישים, מוגבלי ניידות ונכים. לחברה ניסיון רב בתחום ועובדת עם בעלי המקצוע הטובים והבולטים בתחום הנגשת הבית.

לקבלת הצעת מחיר, אנו מזמינים אתכם ליצור עימנו קשר או להתקשר לטלפון 072-3970129, ונשמח לעמוד לרשותכם בנושא זה.