הגיל השלישי

איך מתמודדים עם שבר בצוואר הירך?

שבר בצוואר הירך- צילום אילוסטרציה אתר נגיש

מהו שבר בצוואר הירך וכיצד הוא מתרחש?

מדוע הוא אופייני בקרב מבוגרים, גברים ונשים, מעל גיל 65? אילו אביזרים ושינויים נדרשים
כדי להתגבר ולהשתקם משבר בירך?

עידית (74) קמה בלילה לגשת לשירותים. היא עשתה את הדרך ממיטתה לחדר השירותים ובחזרה עשרות אלפי פעמים, אבל מה שקרה באותו לילה, לא קרה לה מעולם. עידית מעדה על השטיחון שהיה מונח למרגלות המיטה. כאב עז פילח את רגלה הימנית. היא נאנקה מכאבים, הרגישה שהיא עומדת להתעלף, אך הצליחה בשארית כוחותיה להושיט יד אל הטלפון ולצלצל לבנה ולכלתה.

שבר בצוואר ירך, קבע הרופא בחדר המיון ועידית הובהלה לחדר הניתוח עוד באותו הלילה.

מהו צוואר הירך ומדוע שכיח שהוא נשבר?

אלפי גברים ונשים, מרביתם מעל גיל 65, עלולים ליפול ולשבור את צוואר הירך. בדרך כלל, ובפרט שמדובר במבוגרים, שבר הוא תוצאה של אוסטאופורוזיס, המחלה שנקראת גם "בריחת סידן" ומבטאת מצב שכיח בגיל השלישי: ירידה בצפיפות העצם. פירוש מילה אוסטאופורוזיס הוא "עצמות נקבוביות". המחלה מתרחשת בגלל תהליכים מטבוליים – עלייה בקצב פירוק העצם. במצב זה העצמות הופכות דקות, חלשות ועלולות להישבר בקלות.

במרבית המקרים שבר בצוואר הירך חושף תחלואה באוסטיאופורוזיס וצפיפות עצם נמוכה, אך שבר בצוואר הירך עלול להתרחש גם כתוצאה של נפילה או תאונה.

מעבר לכאב, לסבל, לצורך באשפוז ובניתוח, שבר בצוואר הירך פוגע בתפקוד, בניידות ובעצמאות, ועלול גם לגרום הידרדרות במצב הגופני, הנפשי והקוגניטיבי, לנכות ולעתים אף למוות, כתוצאה של סיבוכי השבר.

מהן הסיבות לצפיפות עצם נמוכה ולאוסטיאופורוזיס?

אוסטיאופורוזיס היא מחלה שאופיינית בגיל השלישי, כשהגורם המשמעותי ביותר לירידה בצפיפות העצם הוא הגיל. העצמות בגוף נמצאות בתהליכי בנייה ופירוק (ספיגת עצם) באופן טבעי ויומיומי בתהליך שנקרא שיחלוף. בילדות ובגיל ההתבגרות קצב הבנייה של העצמות עולה על קצב הפירוק, אולם בסביבות העשור הרביעי לחיים המגמה משתנה: קצב הפירוק והספיגה של העצם עולה על קצב הבנייה.

יכולות להיות סיבות נוספות לאוסטיאופורוזיס כגון מבנה גוף קטן ורזה, נטייה גנטית, מחלות כרוניות שונות, שימוש בתרופות מסוימות, עישון, צריכה מופרזת של אלכוהול וקפאין ועוד.  גם חסר של סידן בתזונה עלול להיות גורם לאוסטיאופורוזיס.

מה עלול לגרום לנפילה כשמדובר במבוגרים מעל גיל 65?

נפילות הן אירוע שכיח בקרב מבוגרים: כשליש מהמבוגרים מעל גיל 65 וכמחצית מהמבוגרים בני 80 ויותר עלולים ליפול. ישנם מספר גורמים וסיבות השכיחות לנפילות בקרב מבוגרים:

  • קושי בשיווי משקל
  • חולשת שרירים
  • ירידה בתחושה ובחושים, כגון שמיעה וראייה
  • נטילת תרופות הגורמות לטשטוש או לסחרחורת
  • ועוד.

כיצד מתגברים על שבר בצוואר הירך?

בחזרה לעידית: הניתוח שעברה היה מהיר ועבר ללא סיבוכים. מספר ימים לאחר מכן היא עברה למוסד רפואי שיקומי, החלה לקבל טיפולי פיזיותרפיה על מנת לחזק את השרירים ולסייע לה לחזור לה להיות עצמאית וניידת. לאחר מספר שבועות במחלקה שיקומית עידית שבה לביתה והמשיכה את הטיפול במסגרת הביתית, בעזרת פיזיותרפיסט מטעם קופת החולים.

למשך תקופה מסוימת עידית נאלצה להשתמש בהליכון, לאחר מכן ברולטור. כדי להקל עליה את העצמאות בבית, הזמינו ילדיה של עידית סקר נגישות ולאחריו התקינו בבית מעקות, שיפצו את חדר הרחצה והחליפו את האמבטיה במקלחון. בהמלצת יועצת הנגישות של "נגיש" הם גם סילקו את השטיחון שבו נתקלה רגלה של עידית, ואת מרבית השטיחים בבית הדביקו לרצפה בדבק דו צדדי.

רוצים לדעת עוד על הנגשת הבית, מיהם יועצי הנגשה ומהו סקר נגישות? >>