הגיל השלישי, סיעוד

פצעי לחץ אצל מבוגרים

פצעי לחץ אצל מבוגרים- אילוסטרציה של אישה מבוגרת יושבת על ספסל עם ידיים על הברכיים

כיצד להתמודד עם פצעי לחץ אצל מבוגרים

מהם פצעי לחץ, מדוע הם מתהווים, כיצד מטפלים בפצעי לחץ
וכיצד ניתן למנוע אותם באמצעות מיטה סיעודית ומזרן ייעודי?
 

פצעי לחץ הם תופעה שכיחה בבני.ות הגיל השלישי, ובפרט אם מדובר במטופלים.ות סיעודיים.יות או שהניידות שלהם.ן היא מוגבלת. בעשור האחרון שכיחותה של התופעה עולה, ולמעשה – היא הכפילה את עצמה. במקרים רבים פצעי לחץ אינם מתרפאים, נעשים כרוניים וממשיכים ללוות את המטופלים.ות במשך חודשים ושנים, כתופעה כרונית.

פצעי לחץ עלולים להתהוות במהירות, לעיתים תוך שעות ספורות. הטיפול בהם מחייב התייחסות מיוחדת ועלול להימשך זמן רב. עוד חשוב להבין, כי פצעי לחץ גורמים לסבל רב, כואבים מאד ועלולים לגרום סיבוכים קשים ולסכן את החיים.

 

כיצד פצעי לחץ מתהווים?

למעשה, פצעי לחץ הם נמק שמתהווה בעור, כלומר ברקמה רכה הנדחסת בין רקמה קשה, כלומר עצמות, לבין משטח קשיח – מזרן או מושב של כסא גלגלים.

בין הגורמים שעלולים להשפיע על התהוות של פצעי לחץ: שינויים או ירידה בתחושה, זיהומים, בצקת וחוסר תנועה.

כאמור, פצעי לחץ אופייניים במיוחד בבני ובבנות הגיל השלישי. כידוע, בגילאים אלה עולה השכיחות למחלות רבות, כגון סוכרת, טרשת עורקים, מחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי, תת פעילות של בלוטת התריס, מחלות סופניות כמו סרטן ועוד. מחלות אלה לא רק שעלולות לגרום צורך באשפוז, אלא גם לדרדר את הבריאות ולהקשות על העצמאות ועל הניידות.

במהלך האשפוז חוסר תנועה הוא הגורם המרכזי בהיווצרותם של פצעי לחץ, ובפרט כשהחולה מקבל.ת תרופות הרגעה, תרופות הרדמה ומשככי כאבים.

סיבה נוספת לפצעי לחץ והסבל מהם קשורה לתזונה: חסר תזונתי, ובעיקר של חלבונים. גם עודף משקל עלול לזרז את התופעה.

 

איך מטפלים ואיך מונעים פצעי לחץ?

ישנן ארבע דרגות של פצעי לחץ:

דרגה ראשונה: אודם בעור המעיד על התהוות פצע שטחי בשכבת העור העליונה (אפידרמיס).

דרגה שנייה: היווצרות שלפוחית או חתך שטחי, שחודר לשכבת העור העמוקה (דרמיס).

דרגה שלישית: פצע שמתפשט בכל שכבות העור (אפידרמיס, דרמיס, ותת העור).

דרגה רביעית: כיב עמוק שחודר לרקמות שומן ושריר, כלומר, מתחת לעור, ושעלול להגיע עד לעצמות.

כשמדובר במצב כרוני, בדרך כלל פצעי הלחץ הם בדרגה שלישית או רביעית.

דרכים למניעת פצעי לחץ אצל מבוגרים

כדי למנוע פצעי לחץ, חשוב להשתמש במיטה ייעודית כמו  מיטה סיעודית  ו/או במזרן ייעודי. המזרנים המומלצים למניעת פצעי לחץ הם מזרן ביצים, מזרן ויסקו ומזרן אוויר.

למטופל.ת הרתוק.ה לכסא גלגלים מומלץ להוסיף כרית ויסקו לישיבה, וכרית לתמיכה של הראש.

כמו כן, מומלץ ללוות את המטופל.ת ולסייע בשינוי תנוחת השכיבה או הישיבה כל שעתיים. נוסף על כך, כדאי לסייע ברחצה ובניגוב העור, לשמור על היגיינה, בפרט אם המטופל.ת נזקק.ת למוצרי ספיגה ומתקשה להגיע לשירותים או לשלוט בסוגרים.

אחד האתגרים במניעת פצעי לחץ הוא חוסר המודעות של הצוותים הרפואיים לסכנות. על כן, אם אתם מלווים בן או בת משפחה מבוגרים שנזקק.ת לאשפוז או שנמצא.ת במצב סיעודי בטיפול ביתי כדאי מאד להסב את תשומת ליבם של המטפלים לחששות שלכם.

הטיפול בפצעי לחץ עלול להיות מורכב, ארוך ומתיש. הצעד הראשון והמשמעותי ביותר הוא להשתמש במזרן מתאים ו/או במיטה סיעודית, כאמור. נוסף על כך, מומלץ להקפיד על תזונה עתירת חלבונים ומתן תרופה אנטיביוטית, במידת הצורך, על חבישות ייעודיות, ניקוז מוגלה והפרשות, ניקוי הפצע (הטריה) ואמצעים להפחתת בצקת.