הגיל השלישי, סיעוד

עזרים יעילים לנגישות הכניסה לבית- מדריך מומלץ

בשנים האחרונות ניתן לראות עליה משמעותית ברמת המודעות לאנשים בעלי מוגבלויות, ועל הצורך להנגיש עבורם עסקים, כניסות, עזרים ועוד.
אחד הדברים שניתן לראות במדינת ישראל היא העלייה בחשיפה התקשורתית של משרדי הממשלה והשירותים לאזרח, המחויבים בנגישות לכל בעלי המוגבלויות. ניתן לראות שיפור בכניסה- לא עוד רק מדרגות כי אם גם כבש לכיסאות גלגלים, מעקה וידיות אחיזה, ועוד שלל מוצרים, שמטרתם לסייע ולאפשר שיוויון זכויות בגישה למשרד לכל אזרח ואזרחית.

במאמר זה, נרצה להתייחס לעזרים והאביזרים שניתן לשים וליישם בכניסה לביתכם- משלב היציאה מהרכב, ועד הכניסה בדלת הבית. כל זאת, על מנת שהבית יהיה נגיש ומותאם לקשישים, בני הגיל השלישי, נכים ומוגבלי ניידות באופן כללי.

יוצאים מהרכב

מנוף מרים אדם לרכב – Vella person lift

אם אנחנו נמצאים בסביבה המוטורית, יש כיום 2 עזרים שכל אחד שיש לו או שמכיר מוגבל ניידות, חייב להכיר. הראשון, הוא מנוף מרים אדם לרכב.
מדובר בהמצאה מעולה שהיא לא פחות מגאונית. מדובר על זרוע מתפרקת שמושיבים ומחברים על התושבת של דלת הרכב. מרגע שהזרוע יושבת, רותמים את הנכה או מוגבל הניידות באמצעות ערסל למנוף שמרים אותו בקלות. מכאן הדרך עד לכיסא הגלגלים היא מהירה וקלה- ואינה דורשת מאמץ.
זה פשוט, קל לביצוע ומקל מאוד על החיים של מוגבלי הניידות והסייעים והסייעות שלהם.

מנוף קטן לרכב- להרמת קלנועית- Ez Ride

אחד הפטנטים הכי נחמדים שתפגשו הוא ה Ez Ride. למה? מכיוון שהוא מתלבש לכם בבגאז' של הרכב, ללא צורך בקידוחים מיוחדים או פגיעה במבנה הרכב. הוא מתיישב בצורה מופלאה ומאפשר לכם להרים קלנועית מתקפלת לחלקו האחורי של הרכב בקלות, וללא מאמץ. מדובר במנוף שגם הוא לתפיסתנו מהפכני, אינו תופס הרבה מקום, ומסוגל לשפר את איכות חייו של המטופל בצורה קלה ונטולת מאמץ פיזי. זהו ללא ספק אחד המנופפים הטובים והיעילים לשיפור חייהם של מוגבלי ניידות.

מנוף קטן לרכב- מנוף הרמה לקלנועית לרכב EZ Ride - נגיש

כסא גלגלים- רגיל או ממונע

המעבר מהרכב הוא אך טבעי לכסא גלגלים כאשר מדובר בקשישים, בני הגיל השלישי או מוגבלי ניידות ותנועה. לכן, חשוב לבחור איזה כיסא ולהתאימו למאפייניו של המשתמש בו. יש כאלה שאוהבים מאוד להיות בשליטה, ויעדיפו כיסא גלגלים חשמלי (ממונע), מה שמקטין משמעותית את התלות במטפל שיסייע להם לעלות או לטפס במעלה הכבש או השביל. לאחרים שיש להם מטפל\ת צמוד\ה, ייתכן שזה פחות מעניין או מטריד אותם ויעדיפו כסא גלגלים ידני ורגיל.  כל אחד והטעם האישי שלו, רמת העצמאות שלו, והיכולת והרצון שלו להתמודד עם הקיים ויכולותיו הכלכליות בהתאם לכיסו.

מקל הליכה- לבעלי קושי בניידות

מקל הליכה הוא ה"רגל השלישית" של מי שמתקשה ללכת בשל חולשה בשרירים, בטונוס שרירים כתוצאה ממחלה או מפאת הגיל שעושה את שלו. אין מה לעשות- אף אחד לא נשאר צעיר לנצח. המקל מהווה משענת חזקה ויציבה, המספקת תמיכה לאלו המסוגלים ללכת, אך מתקשים. יש כאמור כל מיני סוגים של מקלות הליכה תחת מוצרי ניידות, וחשוב לבחור בזה שמתאים ביותר ליכולות של המשתמש\ת בו.

רולטורים- הליכה מהירה ובטוחה

דרך נוספת להגיע מהר הביתה היא באמצעות רולטור. הרולטור הוא סוג של הליכון למבוגרים על גלגלים. הוא מצויד בגלגלים ובלמים, יש אפשרות להישען עליו לגמרי וגם כשמתעייפים, לעצור לרגע ולשבת עליו לנוח. רולטורים נוחים מאוד לתפעול ופשוטים. הם נחשבים לאחד מהעזרים הטובים ביותר לשיקום ושיפור היכולות המוטוריות או כדי לשמור על פעילותם הסדירה והשוטפת של השרירים ברגליים.

רולטור טרויה 5G

רולטור 4 גלגלים קל משקל מתקפל דגם טרויה מידה S - נגיש

מקל הליכה

כסא גלגלים

עולים במדרגות

מעלונים

מה עושים כאשר הכניסה לבית כוללת כמה, או לא מעט מדרגות? איך מתמודדים עם האתגר כחלק מתהליך ההנגשה של הכניסה לבית?
ובכן, יש כמה דרכים עליהם נרחיב מיד. הראשונה היא שימוש במעלונים.
ישנם סוגים שונים רבים ומגוונים של מעלונים, אבל נרצה להתמקד בכמה הבולטים והמובילים.

מעלון משטח

מעלון משטח משמש כסוג של מעלית לנכה או מוגבל ניידות על כסא גלגלים.
מעלון זה מתאים כאשר מדובר על כמה מדרגות בלבד. ההרמה של המשתמש בעל הכסא היא מלמעלה למטה ולהיפך, כאשר בקצה של הרמפה יש גישה ומעבר לכיסא הגלגלים (בדומה מאוד למעלית) לעבור ללא  בעיה ולהיכנס למבנה- לכניסה לבית.

מעלון מדרגות חיצוני קו ישר

מעלון זה הנו מעלון ייחודי, המתאים גם לגרם מדרגות ארוך. על הקיר או על גבי המעקה של המדרגות, מתקינים מסילות מיוחדות, המאפשרות את תנועת המעלון מדרגות כסא מלמעלה למטה. המעלון מופעל באמצעות חשמל, והוא נושא את מי שיושב עליו מהחלק התחתון ועד למעלה המדרגות- בקלות. מעלון זה בנוי לתנאים קיצוניים והוא מתאים לתנאי החוץ גם של מדינת ישראל.

 

ומה קורה אם יש ממש מעט מדרגות? אם מדובר בסך הכול ב5-7 מדרגות?
האם יש לזה פתרון זול ופשוט? האם תוכלו להנגיש מבלי להשקיע המון?
אז התשובה היא כן. איך עושים את זה? באמצעות רמפות.

רמפות

בעולם הנגישות הרמפות הפכו לפתרון הכי מהיר והכי זמין ואולי גם זול להתניידות של כסאות גלגלים. יש הרבה מאוד סוגים של רמפות שיכולות להעניק לכם מענה לצרכים שלכם.

בגדול תוכלו לזהות רמפה ניידת שהיא רמפה שניתנת לנשיאה ויכולה להתאים לנשיאה למקומות בשל גודלה ומשקלה. מתאימה לשימוש ופתיחה שלה לשתיים לכמה מדרגות.

רמפה טלסקופית

רמפה טלסקופית יכולה להימתח לאורך של כשני מטרים וקצת יותר. ישנן רמפות טלסקופיות ארוכות יותר ובהתאמה אישית. רמפות אלה, מסוגלות לתת מענה לכמה וכמה מדרגות- אבל שוב בצורה מוגבלת, תוך שכיסא הגלגלים נוסע על הרמפה- ולכן היא גם חזקה ועמידה.

רמפה טלסקופית

מעלון מדרגות

מעלון משטח

מעלון משטח - נגיש

מגיעים לכניסה לבית- על מה חשוב לשים דגש

כעת כשהגענו לדלת הכניסה לבית נותרו רק כמה דברים קטנים וחשובים שכדאי לשים אליהם לב על מנת להנגיש את הכניסה לבית.

רוחב הדלת

חשוב להקפיד שרוחב הדלת מספיק רחבה ומתאימה למעבר של כיסא גלגלים. כיום, רוב הדלתות החדשות מתאימות שכן הן רחבות. החישוב לדלת למעבר של כיסא גלגלים היא 80 ס"מ לרוחב של הכיסא ועוד כ5 ס"מ לאחיזה בחישוקי ההנעה וסה"כ 85 ס"מ. עם זאת ההמלצה לדלת הכניסה כך שתתאים היטב לכיסא היא 100-110 ס"מ.

דלת עם מנעול חכם ופתיחה קלה

הדבר האחרון שנרצה לעשות הוא להבטיח פתיחה קלה ופשוטה של דלת הכניסה לבית. בתחום הזה ניתן כיום למצוא מגוון רחב של מנעולים חכמים המבוססים על אפליקציות, זיהוי פנים, טביעות אצבע קוד, שלט ועוד שלל פתרונות- שמסייעים לפתיחת הנעילה של הדלת בקלות.

החלק השני מבוסס דווקא על קלות הפתיחה של הדלת- במיוחד אם זוהי דלת רחבה וכבדה. ההמלצה שלנו היא להיעזר במנגנון המסייע בפתיחת הדלת. הוא יכול להיות חשמלי או פניאומטי המבוסס על בוכנות- הכול על מנת לאפשר כניסה קלה ונטולת מאמץ של מי שיושב על כיסא גלגלים.

לסיכום- ישנם הרבה מאוד פתרונות מעולים ויצירתיים להנגיש את הכניסה לבית למוגבלי ניידות ותנועה. מקווים שבמאמר זה הצלחנו לסייע לכם להיחשף ולהתאים את הנגשת הכניסה לביתכם למי שזקוקים כל כך להנגשה.

בהצלחה.

אהבתם את הפוסט? נשמח מאוד אם תשתפו אותו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *