הגיל השלישי

מיומנויות טכנולוגיות בגיל השלישי

מיומנויות טכנולוגיות בגיל השלישי

כיצד מיומנויות טכנולוגיות מסייעות לבני הגיל השלישי

פיתוח מיומנויות מחשוב מסייע לקשישים להתמודד עם פיתוחים טכנולוגיים חדשים. זאת, במטרה לשפר את התקשורת עם בני המשפחה, החברים והסביבה הקרובה. אז כיצד ממגרים את החשש מפני החדש ומחברים בין האוכלוסייה המבוגרת לטכנולוגיות המתקדמות של חיינו?

שימוש בעזרים טכנולוגיים כמו טלפונים חכמים, מחשב נייד וטאבלט מאפשרים לשפר את היכולות המוטוריות והקוגנטיביות של המשתמש בגיל השלישי באופן ניכר. הסמארטפונים ועזרי מחשוב נוספים מאפשרים לקהל היעד לבצע שלל פעולות חיוניות כמו ביצוע מעקב רפואי אחרי נטילת תרופות, קבלת מידע על זכויות בגיל השלישי ועוד. בנוסף לכך, פיתוח מיומנויות טכנולוגיות מאפשר ליהנות מאמצעי תעסוקה נוספים להפגת השעמום ולהנאה, כמו האזנה למוזיקה, צפייה בסרטונים, קריאת ספרים וגלישה ברשתות החברתיות כאמצעי המחבר ביניהם לבין הקהילה. יחד עם זאת, קשישים מתמודדים לא אחת עם קשיים בהסתגלות לעידן הדיגיטלי. 

טכנופוביה – קווים לדמותה

טכנופוביה הינה חרדה בלתי רציונלית מהאמצעים הטכנולוגיים המאפיינים את העידן החדש. קשישים רבים כיום חוששים לאמץ עזרים אלקטרוניים כחלק משגרת חייהם, כחלק מפחד מובנה ובסיסי מפני כל מה שאינו מוכר. בניגוד לבני גילאים צעירים יותר אשר שמחים להתוודע לחידושים ופיתוחים טכנולוגיים, האדם הקשיש הממוצע אינו ממהר להכניס אל חייו אמצעים טכנולוגיים חדשים אשר זרים לו ובמקרים רבים הוא ינסה לדחות השימוש בהם על הסף, בטענות שונות. יש להבין כי רכישת מיומנויות טכנולוגיות עבור אדם בגיל השלישי אינה דבר של מה בכך, ומדובר בשינוי מחשבתי אשר מחייב אימוץ גישה אחרת. בעולמנו המתחדש באופן תדיר, החיים מתאפיינים בקצב מהיר המושפע ומנוהל על ידי טכנולוגיות שונות, הימנעות משימוש בהן עלול להשאיר את בני הגיל השלישי הרחק מאחור, תוך פגיעה של ממש באיכות חייהם. 

פיתוח מיומנויות מחשוב כאמצעי להפגת השעמום והבדידות

בדידות היא לא כורח המציאות! במקרים רבים בני גיל הזהב גוזרים על עצמם בדידות מתוך חשש מפני התמודדות עם החדש. הקניית מיומנויות מחשוב יאפשרו להם להתוודע לשלל פתרונות מפיגי בדידות ושעמום שיאפשרו להם ליצור קשר עם האהובים להם, גם מרחוק. בין אם מדובר בגלישה ברשתות חברתיות או קיום שיחות וידאו עם הילדים והנכדים. 

בכדי לאפשר להורים בני הגיל השלישי להתחבר לעידן הטכנולוגי וליהנות משלל יתרונותיו, חשוב שתעשו צעדים שיאפשרו להם לרכוש מיומנויות טכנולוגיות, בין אם מדובר בקורס מעשי המקנה יסודות שימוש בסמארטפונים, בטאבלט ובתוכנות מחשב שונות, או ליווי אישי שלכם או של הנכדים, כל זאת תוך שמירה על גישה סבלנית ונעימה. כל אלו יאפשרו לכם לסלק את עננת החשש והפחד מפני כישלון ולקרב את הקשיש לטכנולוגיות שיאפשרו לו להתחבר טוב יותר לסביבה הקרובה לו. 

 

כך תסייעו להם להפיג את החשש הטבעי 

בחזית הטכנולוגיה ניצבים הטלפונים הניידים אשר מזמן אינם מאפשרים רק ביצוע שיחות טלפון, אלא טומנים בחובם אינספור אפשרויות לשיפור איכות חיינו. בחירה במכשיר נייד המתאים לבני הגיל השלישי יסייע לכם להפחית את רמת החשש הראשונית מפני השימוש במכשיר. בין ההתאמות הנדרשות, חשוב שגודל הגופן יהיה מקסימלי וכך גם גודל המסך, בכדי לאפשר קריאה נוחה. בנוסף חשוב לבחור בממשק קל וידידותי למשתמש, שיהיה נוח לתפעול גם למי שאינו בעל מיומנויות טכנולוגיות. עוד אמצעי להפגת החרדה, הוא הורדה מראש של אפליקציות ייעודיות שיקלו על חווית השימוש במכשיר ויספקו ערך מוסף, כמו אפליקציית זכוכית מגדלת, המאפשרת קריאה ללא משקפיים, אפליקציית פנס, לחצן מצוקה, וכמובן וואטסאפ, סקייפ ופייסבוק המאפשרות שמירה על תקשורת שוטפת באמצעות צ'ט ושיחות וידאו.