הגיל השלישי, סיעוד

מהם הסימנים המוקדמים לאלצהיימר ולדמנציה?

מהי מחלת אלצהיימר, כיצד נוכל לזהות כי בן משפחה לקה במחלה, מהם הסימנים האופייניים לדמנציה ולירידה בתפקוד המוח וכיצד נוכל להנגיש את הבית ולסייע?

מהי אלצהיימר ומהם הסימפטומים של המחלה

מחלת אלצהיימר, המוגדרת על ידי ארגוני בריאות שונים מסביב לעולם כמגיפה של המאה ה-21, היא מחלה קשה וחשוכת מרפא, מחלה ניוונית של המוח המובילה באופן הדרגתי להרס מוחלט של תאי העצב במוח. מחלת אלצהיימר גורמת לירידה קוגניטיבית משמעותית ומובילה, בין היתר, לליקויים ביכולות הזיכרון והלמידה, עיבוד המידע החזותי, התמצאות במרחב, היכולת השפתית וכדומה. על פי הערכות שונות במדינת ישראל ישנם קרוב ל-200,000 איש המתמודדים עם מחלת אלצהיימר במצבי דמנציה כאלו ואחרים, כאשר מספר החולים באלצהיימר עתיד לעלות במהלך השנים הקרובות כתוצאה ישירה מעלייה בתוחלת החיים.

דמנציה היא תסמונת שמשמעותה פגיעה בתפקודי המוח, כגון זיכרון, שפה, תפיסה, זיהוי, שיפוט וכדומה. ישנן מחלות רבות הגורמות לדמנציה – שיטיון בעברית. אלצהיימר היא המחלה מוכרת והשכיחה מבין המחלות הדמנטיות, שהפכה כבר שם נרדף לירידה בתפקודי המוח.   

בדרך כלל התסמינים של דמנציה מחמירים עם הזמן. אופי התסמינים והקצב השינוי הם אישיים, אך ישנם כמה מאפיינים שמשותפים לכלל החולים במחלות דמנטיות בכלל, ובאלצהיימר בפרט, ובמיוחד קושי לבצע פעילויות יומיומיות, כגון:

  • בחירת בגדים ולבישתם
  • הכנת אוכל ואכילה
  • שמירה על היגיינה
  • תקשורת ושפה
  • התמצאות במרחב ובזמן
  • ועוד.

וכך, עם הזמן צפוי כי החולה יהפוך תלוי  לחלוטין באחרים, כלומר – בנו.

התפתחות המחלה

התפתחותה של מחלת האלצהיימר מלווה במספר תסמינים מוקדמים המחייבים אתכם לפנות לאבחון מוקדם של המחלה. רשימת התסמינים, העלולה להעיד על היווצרות מקדימה של המחלה, כוללת:

  • קושי בביצוע פעולות ומשימות יומיומיות
  • נטייה הולכת וגוברת לשכחה ובעיקר של אירועים שהתרחשו לאחרונה
  • קושי בביטוי מילולי תוך ירידה באוצר המילים
  • קשיים בתכנון ובהתמודדות עם בעיות יומיומיות
  • תחושת בלבול וקשיים בהתמצאות במרחב
  • שינויים תכופים במצב הרוח ונטייה להתבודדות ולהימנעות מפעילות חברתית
  • נטייה לעצבנות וחוסר סבלנות בהשוואה לעבר.

הימצאותם של 2-3 תסמינים לאורך זמן מחייבים אתכם לפנות לאבחון מוקדם של מחלת האלצהיימר.

מה הם גורמי הסיכון להתפתחותה של מחלת האלצהיימר?

כאמור, מחלת אלצהיימר היא מחלה ניוונית של המוח. המחלה נגרמת בגלל הצטברות של חלבון בשם עמילואיד-ביתא (Aβ) וחלבון נוסף בשם טאו. ההצטברות מובילה לתהליך ניווני הגורם להרס של תאי העצב במוח. זהו תהליך מתקדם שעדיין לא נמצא טיפול שיכול לעכב או לעצור אותו. התסמינים המופיעים קשורים לחלק או לחלקים במוח בהם מתרחש התהליך הניווני.

מחלת אלצהיימר פוגעת בעיקר באוכלוסייה המבוגרת, בנות ובני 65 ואילך. שכיחות המחלה בקרב נשים גבוהה יותר, כמעט פי 2,  לעומת גברים. על פי מחקרים בתחום נמצא קשר ישיר בין רמת השכלה נמוכה לבין התפתחות המחלה בגיל מבוגר. כמו כן, נמצא קשר לחבלות ראש (בעיקר אלו שהובילו לאובדן הכרה) בעבר. גורמי סיכון נוספים להתפתחות אלצהיימר הם מחלות כלי דם ולב, כאשר מחלות אלו עלולות להחמיר את רמת הדמנציה הנלווית למחלת אלצהיימר. לפיכך, קיימת חשיבות רבה לטיפול מוקדם במצבי יתר לחץ דם, שומנים בדם וסוכרת ואף להימנע ככל הניתן מעישון וצריכת אלכוהול.

 

מהם הסימנים המוקדמים לאלצהיימר בפרט ולדמנציה בכלל?

חשוב להבין, שלא כל בעיית זיכרון בגיל מבוגר מצביעה בהכרח על התפתחות של מחלת אלצהיימר, אך בהחלט חשוב לשים לב לכל שינוי בזיכרון ולהיוועץ עם רופא פסיכוגריאטרי. סימנים נוספים שחשוב לשים אליהם לב כוללים בין היתר:

  • עלייה בתדירות מקרי האובדן של חפצים
  • קושי במציאת המילים הנכונות 
  • חוסר יכולת לזכור פרטים משיחה שנערכה לא מזמן
  • חוסר יכולת להתמצא במקומות מוכרים
  • קושי לזכור אירועים חשובים כמו ימי הולדת, ימי נישואים וכדומה
  • פגיעה בדיבור או חזרה על משפטים, שוב ושוב
  • פגיעה בשיקול הדעת, בריכוז, ביכולות המוטוריות, ביכולות האסטרטגיות, בסדר ובארגון.

ככל שהמחלה מתקדמת, התסמינים עלולים להחמיר ולכלול בין היתר הזיות, חוסר יכולת להבדיל בין מציאות לדמיון, חוסר יכולת לתקשר עם הסביבה ולעיתים אף אובדן מלא של ההתמצאות במרחב. בעיות נוספות שעלולות להעיד על שינויים משמעותיים בתפקוד המוח הם הפרעות שינה, תגובות אמוציונליות והתנהגות אגרסיבית.

 

כיצד מאבחנים וכיצד מתמודדים עם אלצהיימר ועם דמנציה?

מחלת אלצהיימר מתפתחת באופן הדרגתי. בהתאם למה שמכונה בשפה הרפואית  – טרום דמנציה. ליקוי קוגניטיבי קל יכול להופיע כבר בשלבי האבחון המקדימים, על כן גילוי המחלה בשלבים מוקדמים בהחלט יכול לסייע בהאטת קצב התפתחות המחלה ואף למנוע את התפתחותה לאורך זמן. במידה שאתם מבחינים באחד עד שלושה מהתסמינים הנלווים לשלבים המקדימים של המחלה (מפורטים בסעיף הקודם), מומלץ וחשוב מאוד לגשת לאבחון מוקדם לצורך התאמת הטיפול המערכתי, המשלב בין מעקב רפואי וטיפול תרופתי לבין טיפול מניעתי הכולל פעולות טיפוליות שמטרתן להאט את קצב התפתחות המחלה ואף לסייע במניעת ליקויי דמנציה חמורים. חשוב לציין, שמהסגרת הטיפולית חייבת להיות מלווה על ידי בני משפחתו של החולה. 

האמת היא, שלא ניתן לקבוע בוודאות שאדם סובל מאלצהיימר או ממחלה דמנטית אחרת. אך מאחר שהתסמינים, ובפרט בשלבים הראשוניים, הם דומים, רופא מומחה, כגון פסיכוגריאטר או נוירולוג, יוכל לאבחן את המחלה על סמך התסמינים ולייעץ בנוגע לדרכי הטיפול במחלה והתמיכה באדם החולה.

אבחון מוקדם של אלצהיימר מאפשר לקבל טיפול, ייעוץ ותמיכה באופן מידי – הדרושים לניהול חיים תקינים לצד המחלה.

למרות שמחלת אלצהיימר, כאמור, היא חשוכת מרפא, ניתן בהחלט לנהל שגרת חיים תקינה באופן יחסי, באמצעות טיפולים תרופתיים ושינויים באורח החיים. אך חשוב לזכור, כי החלק הקשה ביותר בהתמודדות עם המחלה הוא ללא ספק ההיבט הנפשי.

כדי להקל את הסבל של החולה ואת האתגר בטיפול בו מומלץ להתאים את הסביבה למצב החדש, ובפרט כדי למנוע תאונות אפשריות שיכולות להיגרם כתוצאה מתסמיני המחלה או מהתרופות.

לנו, בחברת נגיש, יש ניסיון רב במניעת נפילות באמצעות התקנת אביזרי בטיחות, חיבור מערכות התרעה, שיפוץ  שנועד להתאים את הבית לצרכים המיוחדים שהתעוררו. מוזמנים לפנות אלינו  בהקדם כדי לקבל ייעוץ וכדי שנסייע לכם להתאים פתרונות הנגשה ייחודיים.

 

* המידע באתר אינו תחליף לייעוץ רפואי מקצועי.