הגיל השלישי, סיעוד

הגדרות תפקוד בגיל הזקנה ומשמעותן

תפקוד בגיל הזקנה- הגדרות וטיפול ראוי במבוגר בהתאמה

מאת: אורית אררה ורוית ורימי

הזדקנות היא תהליך טבעי ונורמטיבי  במעגל החיים. היא עלולה להיות מלווה בשינויים תפקודיים, רגשיים, התנהגותיים וקוגניטיביים. מהן ההגדרות השונות של הזדקנות וכיצד ניתן לסייע ולטפל בכל אחד מן המצבים?

כשאנחנו נמצאים בסיטואציה בה אנו רוצים לבדוק מה הטיפול הטוב ביותר עבור היקרים לנו, אנו שומעים פעמים רבות את השאלה "מה ההגדרה התפקודית שלו?".

לא תמיד אנחנו מבינים מה זה אומר ומה משמעות הדבר.

כאשר ניתנת לאדם הגדרה תפקודית יש לכך השלכות הן מבחינת האופציות הטיפוליות העומדות בפניו והן מבחינת המשרדים הממשלתיים הנותנים את המענה.

 

להלן פירוט ההגדרות ומשמעותן:

עצמאי: אדם מבוגר שמתפקד באופן עצמאי לחלוטין ומשרת את עצמו, ללא סיוע – במצב זה אדם בדרך כלל ימשיך לחיות בביתו, אך קיימת גם אפשרות לחיות בדיור מוגן, המימון הינו באופן פרטי.

תשוש: אדם המתקשה בתפקוד יומיומי וזקוק לעזרה ברחצה, הלבשה, הכנת אוכל ובניידות (מתהלך עם מקל או הליכון). אדם במצב זה יכול לבחור להישאר בביתו ולקבל עזרה חלקית על ידי מטפלת המגיעה לביתו. מימון המטפלת יכול להיות פרטי או שניתן לפנות לתביעת חוק סיעוד מהביטוח הלאומי.

הביטוח הלאומי קובע זכאות על סמך המצב התפקודי ועל סמך ההכנסה חודשית של האדם.

אפשרות נוספת הינה מעבר לבית אבות, כאשר ניתן לעשות זאת באופן פרטי או דרך פניה למשרד הרווחה. משרד הרווחה ישתתף בהוצאות רק לאחר קבלת הגדרה כתשוש ובדיקת המצב הכלכלי.

סיעודי: אדם המרותק לכיסא גלגלים ו/ או הולך בתמיכה קבועה של מטפל, ו/או שאינו שולט על סוגרים.

במצב זה קיימות שתי אפשרויות: עובד זר בבית או מעבר למחלקה סיעודית בבית אבות.

עובד זר יכול להיות ממומן באופן חלקי על ידי הביטוח הלאומי, באמצעות חוק סיעוד, מעבר למחלקה סיעודית יכולה להיות במימון פרטי או דרך משרד הבריאות (דרך קבלת קוד).

הזכאות למימון תלויה בהגדרת המצב התפקודי ובמצב הכלכלי.

תשוש נפש:  אדם שמתפקד  באופן עצמאי, אשר עבר אבחון קוגניטיבי ונקבע כי הוא סובל מאלצהיימר או מחלות דמנציה דומות, הגורמות לכך שהוא זקוק להשגחה 24 שעות ביממה.

במצב זה האפשרויות הן טיפול של עובד זר בבית, אשר ניתן לקבלו במסגרת חוק סיעוד (תלוי תפקוד ובהכנסות). אפשרות נוספת היא אשפוז במחלקה לתשושי נפש בבית אבות. גם במקרה זה ניתן לממן באופן פרטי או דרך קוד של משרד הבריאות, שכאמור מתייחס למצבו הכלכלי של האדם בנוסף למצבו התפקודי.

סיעודי מורכב: אדם הזקוק לטיפול רפואי מורכב, כגון: פצעי לחץ בדרגה 3 ומעלה, חיבור למכונת הנשמה, טיפול אונקולוגי, טיפול בדיאליזה וכדומה.

בדרך כלל במצב זה קשה יותר להעניק טיפול בבית בשל הצורך הרפואי הנלווה לצורך התפקודי. על כן, האפשרויות העומדות בפני המטופל הן אשפוז במחלקת סיעודי מורכב הממומנת על ידי קופת החולים, או העסקת עובד זר (כפי שצויין לעיל) תוך קבלת סיוע בטיפול הרפואי דרך היחידה להמשך טיפול מטעם קופת החולים.

בכל אחת מאפשרויות, המימון שיתקבל מהמדינה יהיה חלקי.

המצב התפקודי

 

האפשרויות

 

הגוף הממשלתי הממן

 

עצמאי בית או דיור מוגן אין

תשוש

 

בית עם מטפל

מחלקת תשושים

הביטוח הלאומי

משרד הרווחה

סיעודי

 

בית עם עובד זר

מח' סיעודית

הביטוח הלאומי

משרד הבריאות

תשוש נפש

 

בית עם עובד זר

מחלקת תשושי נפש

הביטוח הלאומי

משרד הבריאות

סיעודי מורכב

 

בית עם עובד זר

מח' סיעודי מורכב

ביטוח לאומי וקופ"ח (היחידה להמשך טיפול)

קופ"ח