הגיל השלישי

בדידות בגיל השלישי

בדידות בגיל השלישי

איך מתמודדים עם בדידות בגיל השלישי

גם בעידן הנוכחי בו הרשתות החברתיות מאפשרות קירבה יותר מבעבר, קשישים רבים מתמודדים עם בדידות בגיל השלישי. איך מתמודדים עם בדידות וכיצד ניתן לסייע? התשובות כאן

עם העלייה המתמדת בתוחלת החיים, כיום חיים סביבנו קשישים במספר גבוה יותר מאי פעם בעבר. גיל הזקנה מזמן שינויים רבים לקשיש ולבני משפחתו, החל משינויים פיזיולוגיים וירידה ניכרת ברמת הפעילות ועד לשינויים נפשיים הבאים לידי ביטוי בדיכאון, הסתגרות בבית ועוד. מצבים אלו נובעים לא אחת מהתנאים החדשים אליהם מתבקשים הקשישים להסתגל, בהם הפסקת עבודה ויציאה לפנסיה, מפגשים חברתיים אשר הולכים ומתמעטים ועוד.

במקרים רבים היציאה לגמלאות מהווה רעידת אדמה של ממש בחייו של העובד, כשכושר היצרנות שלו, תחושת המשמעות והסיבה לקום בבוקר נקטעים באחת. נוסף לשינוי משמעותי זה, גיל הזקנה מזמן אובדן נוסף הכרוך בפרידות קשות וכואבות של אנשים קרובים בהם חברים וקולגות ובחלק מהמקרים אף פרידה מבן או בת הזוג. עם הזמן, כל אלו נותנים את אותותיהם ומזרזים תהליכים של ירידה ביכולת הפיזיולוגית והמוטורית, וירידה כללית במצב הבריאותי. כל אלו פוגעים ביכולת הניידות של הקשיש ובאפשרות שלו להתנהל באופן עצמאי כפי שהיה רגיל עד כה. 

בדידות בגיל השלישי – למה חשוב לטפל בה?

בנוסף להשפעתה הישירה על מצבו הנפשי, לבדידות יש השפעה רבה גם על מצבו הפיזי של הקשיש. כיום מחקרים מצביעים על בדידות כאחד מהגורמים הבולטים להתדרדרות במצב הקוגניטיבי של קשישים הסובלים ממנה. היעדר קשרים חברתיים ופעילויות מחוץ לבית מזרזים באופן ניכר את תהליך ההזדקנות עד לכדי פגיעה בתוחלת החיים. קשישים שישמרו על אורח חיים פעיל וימשיכו ליהנות מקשר אנושי, יוכלו להתמודד טוב יותר עם השינויים שמזמנים להם גיל הזקנה ובראש ובראשונה עם תחושת הבדידות. 

כיצד ניתן להפיג בדידות?

חשוב להבין כי בדידות היא תופעה נפוצה בקרב קשישים, גם עבור כאלו שיש להם מערכת משפחתית תומכת. לעיתים נראה כי הרשתות החברתיות ושיחות הוידאו און ליין, אשר הפכו את כולנו לכפר גלובלי אחד, תורמים רבות להפגת בדידות בקרב קשישים אך לא תמיד מדובר בפתרון אמיתי שיכול להחליף חוגים, מסיבות, התנדבות ופעילויות נוספות המתאפיינות בקשר אנושי.

אחת הדרכים המומלצות להתמודדות עם בדידות בגיל השלישי היא פעילות גופנית המאפשרת גם קיום מפגשים אנושיים, בין אם מדובר על אימון אישי אחד על אחד ובין אם כחלק מקבוצת מתאמנים. נוסף לאמצעי להפגת בדידות בגיל השלישי, לפעילות ספורטיבית יש תרומה אדירה בחיזוק ושמירה על היכולת הפיזית של המתאמן לצד שיפור מצב הרוח והמוטיבציה, בזכות חומרים שונים המופרשים במוח בזמן פעילות, בהם סרוטונין, אשר ידועים כמסייעים בהפחתת דיכאון.

גם פעילות התנדבותית נחשבת למומלצת במיוחד עבור קשישים בודדים. לאחר היציאה לגמלאות חווה האדם הקשיש ירידה ניכרת ברמת הפרודוקטיביות, לצד שעמום ומחסור בקשר אנושי. התנדבות, בכל תחום שהוא, נחשבת לפעילות אפקטיבית במיוחד בזכות היכולת שלה לזמן מפגשים חברתיים ולספק סיבה אמיתית ליציאה מהבית. 

השתתפות במסגרות חברתיות בקהילה נחשבת אף היא לאחד מהאמצעים היעילים ביותר להפגת בדידות בקרב קשישים. כיום כל עיר ורשות מקומית מפעילה מרכזים קהילתיים ומועדונים לקשישים, אשר מזמינים את התושבים למגוון פעילויות פנאי עם בני גילם, ממסיבות, טיולים ועד הרצאות וערבי העשרה בנושאים שונים. מועדוני הקשישים העירוניים מהווים אבן שואבת לבני הגיל השלישי אשר כמהים בקשר אנושי ויצירת חברויות חדשות. ברוב המקרים מדובר בהשתתפות חינמית או בעלות סמלית בלבד, בכדי לעודד קשישים רבים לקחת חלק בפעילויות השונות.